Hemkörningstjänster via cykel är en trend som har spridit sig till de flesta större städer i Sverige. Löner och arbetsvillkor varierar mellan de företag som erbjuder leverans av mat.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Branschen har fått kritik från både facket och Arbetsmiljöverket.
– Det handlar ofta om provisionsbaserade löner och du kan inte påverka hur mycket du ska tjäna. Du kan få stå och vänta länge på körningar och därmed bli nästan utan lön under vissa arbetstimmar, säger Antti Vainio som är är utredare på Transportarbetareförbundet till ETC Örebro.
Vill inte teckna kollektivavtal
Företaget Wolt har redan lanserat sin tjänst i Örebro och Stockholm. Nu ser det ut att bli Västerås tur. Transportarbetareförbundet har tidigare förklarat att man har försökt teckna kollektivavtal med Wolt, men att det inte har funnits intresse.
– De vill att alla som kör åt dem ska vara egna företagare. Det är ett sätt att undvika arbetsgivaransvar, fortsätter Antti Vainio.
Avsaknaden av kollektivavtal gör arbetet som cykelbud osäkert, förklarar han.
– Det är ett farligt arbete. I Stockholm är det vanligt med olyckor där bilar kör på cykelbud och även fallolyckor. Det är också många som får problem med förslitningsskador av ryggsäcken som används. Men vem ska ta ansvar för sjuklön och försäkring om budet måste vara företagare i stället för anställd? säger Antti Vainio till ETC Örebro.
Wolt har alltså inget kollektivavtal och menar att de inte är arbetsgivare. Buden är fristående och anställda via egenanställningsföretaget Evolveras AB.
Osäkra löner och inga OB-tillägg
ETC Örebro har tagit del av ett kontrakt som visar att lönen som utgår är 80 kronor per timme och 40 kronor per leverans. För leveranser längre än 1,5 kilometer utgår även 7,50 kronor per 500 meter. Men för den som inte är schemalagd och kör under en timme och en sträcka kortare än 1,5 kilometer kan lönen bli så låg som 40 kronor i timmen. Inga tillägg för obekväm arbetstid finns.
Det står också att den som skriver på kontraktet och avslöjar företagshemligheter och annan konfidentiell information ska betala en summa motsvarande tre månadslöner per överträdelse till Wolt. Vad som är företagshemligheter och konfidentiellt är oklart.
Ett vanligt scenario är att buden inom branschen är anställda i så kallade egenanställningsföretag eller har f-skattesedel. Sedan årsskiftet har Transportarbetareförbundet kallat Uber Eats, Foodora och Wolt till möten där man velat teckna kollektivavtal, skriver SvD. Bland annat har man haft som krav på minst 125 kronor i timmen som lön. Bolagen har dock varit ointresserade av att förhandla.
I mars i år berättade Sverigechefen på Wolt, Carl Zetterqvist, i SvD, om sin syn på diskussionerna med Transportarbetareförbundet om kollektivavtal.
– Vi kom gemensamt överens om att avtalet inte omfattar Wolts anställda, sa han då.
”De tror att vi inte bryr oss om kontrakt”
Vid Sverige-lanseringen fick finska Wolt in 90 miljoner kronor i riskkapital från bland annat Skype-grundaren Niklas Zennström och bolaget EQT Ventures.
Det är oklart när Wolt drar igång sin verksamhet i Västerås och vilka restauranger man kommer att samarbeta med.
Appföretagen anser sig vara teknikföretag som knyter samman kunden med restaurangen och att man därför inte har några anställda bud att teckna kollektivavtal för. Dessa bud är ofta studenter, arbetslösa och personer i behov av extra pengar.
Nayan som kommer från Syrien (och egentligen heter något annat), är i 20-årsåldern, och har bott i Sverige i två och ett halvt år fick tips om att Wolt sökte bud. Han gick på ett introduktionsmöte.
– Det var mest utländska människor på träffen. De tror att vi inte bryr oss om kontraktet, säger han till ETC Örebro.
När han frågade om kontraktet fick han höra att det skulle skickas till hans mejladress. Han erbjöds däremot kläder för att kunna jobba direkt. Nayan tackade nej till erbjudandet.
ETC Västerås har sökt Transportarbetareförbundets Antti Vainio.Wolts representant, på Facebook, avstår från att kommentera tillväxtplanerna.