”Kunskapsläget i skolan är mycket mer komplicerad”, säger Christina Olin-Scheller.
Bild: Anders Wiklund/TT
Dagens ETC
Tidöpartierna vill införa ett totalförbud för mobiltelefon i skolan. Forskare är skeptiska till förbudet, men i flera skolor har det redan genomförts.
– Vi hoppas att alla ska må bättre, säger Louice Stridsman, skolchef i Luleå där man införde mobilförbud på samtliga grundskolor vid höstterminens start.
När grundskolorna i Luleå i tisdags slog upp dörrarna för sina 7 500 elever efter sommarlovet var det en sak som var annorlunda. Mobiltelefonerna samlades in på morgonen och lämnades tillbaka först vid skoldagens slut.
– Mobilfri skola är ett gemensamt beslut som rektorerna har tagit. Syftet är att skapa förutsättning för en trygg miljö, för studiero och att sätta fokus på inlärning, säger Louice Stridsman, chef för grundskolan i Luleå kommun.
Från eleverna har det kommit både positiva och negativa reaktioner den första veckan, säger hon. Fördelarna är att eleverna känt sig piggare och pratar mer med varandra.
– Man är mer närvarande här och nu. Risken är också mindre att man exponeras på ett sätt som man inte vill, att man spelas in eller fotas, säger skolchefen.
Till det negativa hör att elever har svårare att ha kontakt med sina föräldrar när telefonen är inlåst, och att det blir krångligare att betala i elevfiket.
– Det är bra och sunt att de rösterna kommer också. Det får vi se hur vi ska tänka kring, säger hon.
Felaktig bild
De 35 skolorna i Luleå är några av de ökande antalet skolor som infört mobilförbud.
Det finns ingen heltäckande statistik över hur många skolor som i dag har förbjudit mobiltelefon. Men enligt en rapport som Skolverket släppte förra året svarade sex av tio rektorer i en enkät att de samlade in elevernas telefoner i alla årskurser läsåret 2022/2023. Och på många håll är regeln ny. Två av tio rektorer svarade att den inte funnits terminen innan.
Regeringen och Sverigedemokraterna vill förbjuda mobiltelefoner i skolan under hela skoldagen.
– Det är väl belagt nu att det naturliga är att man inte har mobiler i årskurs 1–9 under skoldagen, inte heller under rasterna. Vi måste öka inlärningen och kunskapsinhämtningen i svensk skola, sade Johan Pehrson (L) till TT när förslaget presenterades i december förra året.
Men enligt forskningen stämmer bilden av mobiltelefonen som ett störande element klassrummet inte riktigt.
– Det vi ser är att telefonerna används när de inte stör. Det förhandlas fram ett kontrakt mellan elever och lärare som eleverna är medvetna om och respekterar, säger Christina Olin-Scheller, professor i pedagogik vid Karlstad universitet, som forskat om hur elever på gymnasiet använder sina mobiler.
”Krävs vidare lösning”
En avhandling från Göteborgs universitet som kom för drygt två år sedan visar också att elever hittar sätt att kringgå förbudet, genom att exempelvis lämna in en gammal telefon. Eleverna i de skolor som förbjudit telefoner använde också sina telefoner till saker som inte hade med skolarbetet att göra, i större utsträckning än på skolor utan förbud.
Enligt Skolverkets rapport har i dag 80 procent av skolorna en policy kring mobilanvändning. Anna Olskog, ordförande för Sveriges lärare, tycker att möjligheten att använda sig av mobilförbud som det är utformat i dag är bra.
– Det ger både lärare och skolledare utrymme att fatta kloka beslut. Vi vill att det är lärare som gör en professionell bedömning, säger hon.
Tidöpartierna vill förbjuda mobiler helt under skoldagen. Finns det en poäng med det?
– Ett totalförbud leder i sig inte per automatik till ökad trygghet och studiero. Visst skapar mobiler problem, men inte så stora som den politiska debatten gör gällande. Vi vill ha ordning och reda i skolan men lösningen, den är vidare än att införa mobilförbud, säger hon.
Mer komplicerad fråga
Christina Olin-Scheller tror inte att Tidöpartiernas förslag om att totalförbjuda mobiler i skolan kommer att göra så stor skillnad.
– Det vi kan konstatera i det svenska sammanhanget är att skolan har haft möjlighet att begränsa och förbjuda mobiltelefoner under ganska lång tid. Så jag har svårt att tänka mig att ett generellt förbud skulle göra någon större skillnad. Jag tänker att frågan om kunskapsläget i skolan är mycket mer komplicerad än att bara handla om ifall det finns mobiltelefoner eller inte i klassrummet.
I Luleå hoppas man att förbudet på sikt ska leda till något mer än bara höjda skolresultat, enligt Louice Stridsman.
– Vi vill kunna sätta fokus på inlärning som ju hör ihop med resultaten, men inte bara det. Vi vill att eleverna får en tryggare miljö och kan fokusera på här och nu. Inte störas av så mycket brus i bakgrunden. Vi hoppas att alla ska må bättre, säger hon.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.