Hur ojämställd är branschen egentligen?
– Inte ens var femte är en kvinna, så där har vi mycket att göra. Bolagen är grundade av män. Identiteten som gamer är manlig. Så det är ett arv som vi har att förhålla oss till och som gör att det ofta är svårt för kvinnor att känna sig välkomna i miljöerna.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Inom vilka områden är det minst respektive störst ojämlikhet?
– När det gäller de anställda vet vi inte. Det kan vara så att männen är överrepresenterade inom programmering och att det är fler kvinnor på till exempel ekonomichefsmöten. När det gäller spelarna ser vi att det ser rätt lika ut fram till puberteten, men där börjar flickorna ägna sig åt sociala medier, medan pojkarna fortsätter spela. Vilket förstås till stor del beror på vilka roller könen tillskrivs.
Vad görs och kan göras åt ojämställdheten?
– Jag är optimistisk om framtiden. Publiken och spelen har förändrats. Det är inte längre en hobby för nördar utan ett nöje för alla. Och även om andelen kvinnor är på en låg nivå ökar den snabbt.
– Det betyder inte att vi är nöjda så klart. Vi har också gjort mycket som fått internationell uppmärksamhet. Vi har ett kunskapsarbete, som visserligen blivit missförstått för att vara en sexiststämpel, men som handlar om att dela med sig av erfarenheter kring normkritisk design och produktion, för att göra varandra uppmärksamma på att inte reproducera stereotyper. Vi delar också ut ett stipendium för att ge studenter som identifierar sig som kvinnor ett försprång i karriären. Vinnarna får åka till San Francisco och träffa branschprofiler, vilket vi också hoppas ska påverka de senare i positiv riktning.