Läs också: Centerpolitiker startade upproret på Facebook
Kritiken mot id-kontrollerna på Öresundsbron har vuxit till stormstyrka. Flera upprop har startats på nätet under december och Facebookgruppen ”Öresundsrevolutionen” samlar tiotusentals upprörda danskar och svenskar. En av dem är Malmöbon Ulf Ryland som arbetar med statistisk analys på Nørrebro och har pendlat i över tio år.
– Att man stänger våra gränser för dem som faktiskt har rätt till flyktingstatus och anhöriginvandring har jag väldigt svårt att förlika mig med. Det är det ena. För det andra tycker jag det känns oerhört tråkigt att man använder oss som pendlar och hela regionen som en bricka i det här spelet om flyktingar. Jag känner det som att politiker i Sverige, främst Socialdemokrater, har propagerat kraftigt mot Danmark för att de ska införa id-kontroller. När de inte gör det så inför Sverige det istället, säger Ulf Ryland.
Har två barn
Han har två barn på nio och sju år på halvtid som han måste hämta och lämna på fritids. Sedan polisen började kontrollera id på Hyllie station i Malmö i november har han fått planera in 20 minuter långa förseningar. Värre kan det bli från och med i dag då regeringens lag om transportörsansvar börjar gälla. Den innebär att det blir dubbla id-kontroller på Öresundsbron. Först måste pendlarna byta tåg på Kastrup och visa id för personal anställd av Skånetrafiken och danska DSB. Sedan kontrolleras de återigen av svensk polis i Hyllie. Turtätheten kommer att dras ner rejält och timslånga förseningar befaras.
– De veckorna jag har barnen måste jag ju kunna hämta innan fritids stänger. Konsekvensen kan bli att jag antingen försöker hitta jobb i Sverige, eller så får jag börja pendla med bil. Men för mig är tåget egentligen det enda alternativet. Det är miljömedvetet och man kan koppla av och jobba lite, säger Ulf Ryland.
Bor i by
Ann-Christine Wesser Ingels bor utanför den lilla byn Dösjöbro norr om Lund och arbetar som sångare i vokalensembler i Köpenhamn. Hennes jobb innebär att hon kan behöva åka tåg över bron alla tider på dygnet. Även hon vänder sig mot grundmotivet med kontrollerna.
– För det första gör hela idén med att stänga ute människor mig väldigt ledsen och frustrerad när vi lever i ett land med överflöd. Sedan så har vi byggt upp den här regionen under 15 års tid och man märker ju att det är ett bubblande område vi lever i. Nu ser man till att man stänger av regionen fullständigt. Jag blir väldigt frustrerad på många plan, säger Ann-Christine Wesser Ingels.
Oförståelse i Stockholm
Hon överväger just nu alternativa sätt att resa och försöker få igång en bilpool tillsammans med andra Köpenhamnspendlande vänner.
– Att man ska behöva använda bil igen känns väldigt förlegat. Just nu försöker jag få ihop folk att pendla med. Vi kan inte bara sitta en och en i bilarna utan då får vi köra varandra dit vi ska och vara lite solidariska mot varandra, säger hon.
Ann-Christine Wesser Ingels menar att det finns en oförståelse från regeringen i Stockholm för hur den transnationella Öresundsregionen faktiskt fungerar. Ett exempel är de redan höga biljettpriserna som kan komma att höjas ytterligare som ett resultat av de ökade kostnader DSB räknar med för id-kontrollerna.
– Priserna kommer aldrig att sjunka igen om man släpper gränskontrollerna senare. Det får vi här nere tugga i oss. Vi som pendlar har redan höga månadskostnader, jag betalar runt 2700 kronor. I motsvarande region i Stockholmstrakten betalar de runt 1000 kronor i månaden, sett till sträcka.
Ulf Ryland besökte Köpenhamn som barn , då med båt. Men första gången någonsin han tvingats visa id på en resa till Danmark var i november i år. Han tycker det känns helt främmande för resor i Norden vars länder varit i tullunion i 50 år.
– Att tvingas visa id-handlingar vänjer man sig inte vid. Det gjorde man inte i Sydafrika, inte i Östeuropa och det gör man inte någon annanstans heller. Det är att avhumanisera både mig och de människor som flyr hit och befinner sig i en betydligt värre situation än jag.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Läs också: Centerpolitiker startade upproret på Facebook
Gränskontrollerna
I mitten av november infördes id-kontroller för resande till Sverige med tåg, bussar, bil eller båt. Regeringens uttalade mål är att minska antalet flyktingar som söker asyl i Sverige. Myndigheterna har ansvarat för gränskontrollerna och det är polisen som kontrollerat resande på Öresundstågen vid station Hyllie i Malmö.
Transportörsansvaret
I dag börjar lagen om transportörsansvar att gälla. Det innebär att ansvaret för id-kontrollerna hamnar på exempelvis rederier och tågbolag istället för på myndigheter. Öresundstågen kommer att kontrolleras av danska tågbolaget DSB och kostnaden ska inledningsvis delas med Skånetrafiken.
Så här kommer det att gå till
Id ska kontrolleras på resande från Danmark till Sverige. Kontrollen kommer att ske på Kastrup och utföras av DSB-anställda väktare. Öresundståg från Sverige till Danmark berörs inte.
Öresundstågen slutar gå direkt Köpenhamn-Malmö och avgår istället från Kastrup. Resande mot Sverige får ta sig från Köpenhamn till flygplatsen med lokaltåg, tunnelbana eller buss. På Kastrup får de byta och visa id för att få komma ombord på tåg mot Sverige.
Så här slår kontrollerna
Cirka 75 000 människor reser över bron varje dygn. Runt 15 000 av dessa dagpendlar med tåg. Deras restid kan komma att förlängas med över en timme. Malmö C-Köpenhamn H tar drygt 30 minuter i normalfallet.
Skånetrafiken slutar med tiominutersavgångar i rusningstrafik. Tåg kommer endast att gå var 20:e minut.
DSB räknar med att gränskontrollerna kan komma att kosta 30 miljoner danska kronor i månaden och har flaggat för prishöjningar på Öresundstågen.