Olle Johansson, vd på Power Circle, framhåller att statistiken bygger på att ägarna till laddningsplatserna själva registrerar sina eluttag och att siffrorna därför kan vara i underkant. Men att Örebro län ligger i botten råder det ingen tvekan om.
– Vi kan ha missat enstaka uttag, men de länen som är sist på listan ligger mycket långt efter. Det är väldigt dåligt i Örebro, säger han.
Vill bygga 800 stolpar
Men röster har höjts för förändring. I Örebro kommun lade Folkpartiet förra hösten fram en motion om att utreda möjligheten att bygga 800 laddningsstolpar inne i staden fram till år 2018.
– Tanken var att man skulle börja bygga lite mer storskaligt därför att man då också skickar signaler till människor att det finns parkeringsplatser för att ladda bilen. Då kanske man köper en elbil, och så får man lite snurr på klimatpolitiken vad gäller det området, säger Karolina Wallström, kommunalråd för Folkpartiet.
Att laddningsstolparna inte skulle behövas i och med att så få elbilar rullar på vägarna håller hon inte med om. Enligt Karolina Wallström är det i stället nuvarande situation som gör att arbetspendlare inte vågar investera i elbilar eftersom de inte kan vara säkra på att de kan ladda bilen under dagen.
– Om man vill satsa på en klimatpolitik så måste man gå lite före.
Marknadens ansvar
Björn Sundin (S) är kommunalråd och ordförande för programnämnden för samhällsbyggnad. Han menar att laddningsplatser för elbilar i huvudsak är marknadens ansvar.
– Det är klart att kommunen eller kommunala bolag kan vara med och skapa laddningsplatser och att vi kan uppmuntra det på olika sätt i samband med parkeringshus. Men i grunden är det inte rimligt att skattebetalarna finansierar laddningsstolparna, lika lite som om de skulle betala för bensinmackarna, säger han.
Kritisk till förslaget
Folkpartiets förslag ställer han sig kritisk till.
– Det är bättre att vi lägger pengar på att omdisponera så att färre behöver åka bil. Men sedan när marknaden väl är där så är det klart att vi får fundera på hur vi ska uppmuntra till mindre bensindrift.
Att Örebro har jämförelsevis få laddningsplatser förklarar Björn Sundin med att kommunen har valt att prioritera biogas.
– Det är helt enkelt mer hållbart. El produceras på väldigt många olika sätt, men biogas består bara av restprodukter. Och biogas kan, i alla fall i nu-läget, inte användas till så mycket annat.
Folkpartiet fick nöja sig med svaret att det kommunala energi-bolaget Kumbro fått i uppdrag att utreda laddinfrastrukturen. Målet är att bolaget ska sätta upp en eller två snabbladdningsstationer under året. Hittills har Kumbro inte gjort det.