Nu har de två jättarna hamnat i konflikt igen, enligt vad man säger själva kommer man inte överens om hur mycket Comhem och Boxer ska betala för kanalerna. ”TV 4 har begärt en kraftig prishöjning” säger Comhem i ett pressmeddelande.
Men många tror att det i själva verket är en strid om framtiden, om vem som ska äga plattformarna där kanalerna streamas till tittarna. Bakgrunden till det förra bråket var att TV4 hade köpts av Telia och Comhem och Boxer av Tele2 och att de två telejättarna i första hand var intresserad sina egna plattformar.
– Mycket talar för att det är samma konflikt denna gång. Telias långsiktiga affärsintresse är att bygga upp en egen Teliaplattform som man måste prenumerera på för att se TV4 och CMore, det är där framtidens pengar ligger. Då behövs inte ComHem och Boxer längre, så de slåss för sina liv på sikt, säger Jan Scherman.
– Det hela kompliceras av att staten är storägare i Telia och bolagets strategi hotar att förändra hela den svenska TV-marknaden vilket gör att staten sitter på två stolar samtidigt. Det är en ohållbar situation att staten äger en stor distributör som samtidigt är ett dominerande TV-bolag.
Vertikal integration
Bakom ligger att Telia har genomfört en så kallad vertikal integration, de både producerar och distribuerar innehållet. Då blir en stor publik inte affärsmässigt lika intressant som att ha många betalande abonnenter på sin egen plattform. Då har Telia hela affären i sin hand och slipper dela med sig till Tele2.
För Tele2 som betalat mycket dyrt för att köpa det tack vare sin monopolställning mycket lönsamma Comhem/Boxer är detta ett stort hot för framtiden. Det finns idag helt andra möjligheter att se TV via internet och då behövs inte ComHems kabelnät. Streamingtjänster som Netflix, HBO och Viaplay har flera miljoner svenska TV-tittare utan att behöva Comhem/Boxer. TV4/Telia själva äger CMore som är en liknande men betydligt mindre streamingtjänst.
På kort sikt blir det dyrt för TV4 att inte ha sina kanaler på Comhem/Boxer. TV4 tjänar sina pengar på reklamförsäljning och då gäller det att ha många tittare; finns man inte på Comhem/Boxer så tappar man nära hälften av sina tittare. Detta slår mycket hårt ekonomiskt eftersom reklamen betalas genom hur många tittare som ser den.
Mycket talar dock för att Telia är villig att med sina ekonomiska muskler ta den förlusten för att på sikt bygga upp sin egen plattform som är framtidens melodi.
Svårt för Tele2
För Tele2 är den nuvarande situationen mycket svår. Går man med på de prishöjningar som Telia kräver så finns det ingenting som inte talar för att de nästa gång kommer med krav på ännu större prishöjningar. Dessutom kommer Comhem/Boxers övriga kanalers ägare att kräva att få lika mycket betalt som TV4.
Resultatet blir att TV-tittarna hamnar i kläm mellan två telejättars sätt att försöka skaffa sig dominans över hela marknaden. Det kommer dessutom att förändra utbudet i TV. Nyheter, samhällsprogram och underhållningsprogram som inte styrs av exklusiva rättigheter kommer att bli en allt mindre del av tablån.
– Det kommer att vara svårt för de stora bolagen att sälja abonnemang på nyheter som finns tillgängliga genom tidningar och public service. Pengarna ligger istället i dyra sporträttigheter, filmer, drama och underhållningsprogram som lockar prenumeranter, säger Jan Scherman.
Märks på utbudet
Detta syns tydligt på utbudet. Det är ingen tillfällighet att Telia köper rättigheterna till Champions league för tre miljarder kronor. Med hjälp av detta och andra rättigheter ska man få tittarna att abonnera på Cmore och delvis TV4 på Telias egen plattform.
– Statens genom Telias inblandning vänder upp och ner på hela mediemarknaden och slår sönder det man byggde upp när man med krav på nyheter och samhällsbevakning gav tillstånd till TV4, menar Jan Scherman.
– Detta ger inget bra framtidsperspektiv för ett oberoende och självständigt utbud i Sverige. Samtidigt som detta sker utsätts public service för hårda attacker av högerkrafterna i landet. Frågan lämnas öppen – vad kommer staten att göra för att se till att det finns stora, lättillgängliga och oberoende nyheter för TV-tittarna? Instämmer man i Telias affärsmodell?