– Punktstrejkerna har brutit ut och avslutats på en del orter. Allting har gått lugnt till och det har inte varit någon dramatik på plats i hamnarna, säger Erik Helgeson som är styrelseledamot i Hamnarbetarförbundet och förbundets lokalavdelning i Göteborgs hamn.
Roro-terminalen berörs
Nu på söndag har turen kommit till Hamnarbetarförbundets medlemmar i Roro-terminalen i Göteborg. Bakgrunden är att facket och arbetsgivaren Sveriges hamnar under hösten har försökt att enas om ett centralt kollektivavtal. Innan jul strandade förhandlingarna och den 14 januari varslade Hamnarbetarförbundet om korta punktstrejker i femton svenska hamnar. Arbetsgivaren Sveriges hamnar besvarade strejkvarslet med en lockout, alltså att de stänger ute de anställda från arbetsplatsen. Erik Helgeson är kritisk till att arbetsgivarens lockout var betydligt mer omfattande än strejkvarslet.
– Avsikten med varningsstrejkerna var att vrida upp trycket på dem att komma överens med oss vid förhandlingsbordet. Men lockouterna är sju gånger så stora som strejkvarslen, så de har trappat upp det till en ren krigssituation, säger han.
Avtalet föll på två saker
Tre medlare från statliga medlingsinstitutet kopplades in för att lösa konflikten. I tisdags valde Hamnarbetarförbundet till slut att tacka nej till deras förslag. Förbundet menade att det nya avtalet i princip var ett hängavtal till Transportförbundets kollektivavtal. De ville inte skriva bort sin rätt att anmäla arbetsgivaren till Arbetsdomstolen och förhandla fram lokala uppgörelser.
– Arbetsgivaren vill skriva bort vår rätt att gå till domstol. De kräver också att vi frånsäger oss rätten att ingå i lokala uppgörelser om till exempel arbetstid. Men det lokala arbetet är ju säkert åttio procent av det dagliga fackliga arbetet. För oss är det de här två sakerna som står emellan konflikt och lösning, så det borde vara lätt för arbetsgivaren att dumpa dem, säger Erik Helgeson.
Vill inte se lokala avtal
Sveriges hamnar verkar dock inte villiga att stryka de två delarna i avtalet. Branschorganisationens vd Joakim Ärlund vill inte att de olika fackförbunden ska kunna förhandla om olika lokala avtal på arbetsplatserna.
– Vi har redan samma villkor i alla hamnar och genom det här avtalet får Hamnarbetarförbundets medlemmar också samma. Att de vill kunna förhandla om andra villkor på vissa orter kan inte bli aktuellt. Vi kan inte ha arbetsplatser där personalen har olika arbetstider beroende på vilket fackförbund man tillhör. Om de kräver det som ultimatum står vi långt ifrån varandra just nu, säger han.
Vill sitta öga mot öga
Även om Hamnarbetarförbundet tackade nej till medlarnas förslag så är medlingen inte officiellt avslutad. Erik Helgeson och hans fackstyrelsekollegor är inte så sugna på att tillbringa fler dagar med medlarna på Näringslivets hus i Stockholm, utan har begärt att få direktförhandla med arbetsgivaren.
– Medlingen på det sättet som medlingsinstitutet organiserar ger ingenting. Det blir bara som ett onödigt filter mellan oss och arbetsgivaren. Medlarna presenterar arbetsgivarens kravlista som ett förslag rakt upp och ner, så jag tycker det vore bättre att sitta ner öga mot öga och lösa det här, säger Erik Helgeson.
Överväger flers processer
Hamnarbetarförbundet överväger också att inleda ytterligare en juridisk process mot arbetsgivaren. Den här gången handlar det om att de inte följde reglera för hur man ska varsla om lockout.
– Eftersom de varslade först i torsdags så bröt de mot tidsfristerna som gäller för lockout. Man måste varsla minst sju arbetsdagar i förväg, så nu får vi vända oss till Arbetsdomstolen där de kan få dryga skadestånd, säger Erik Helgeson.
Han tycker dock att förhandlingarna överlag har gått bra och att parterna – som varit i konflikt många gånger förut – är nära en lösning. Han är öppen för att stoppa den planerade rättsprocessen om de kommer överens om ett kollektivavtal.
– Prio ett är att få till en snabb lösning och om vi kommer dit har jag ingen lust att traggla massa rättsprocesser och stämma motparten. Då drar vi ett streck över det som varit, säger han.
Men Sveriges hamnars vd Joakim Ärlund delar inte bilden av att de är på väg att komma överens.
– Min bedömning är att vi inte är nära en lösning just nu, eftersom de kräver att få något som både vi och medlingsinstitutet inte anser är möjligt.
Sedan Hamnarbetarförbundet bröt sig ur Transportarbetarförbundet på 70-talet har det brutit ut flera konflikter om vilka avtal som ska gälla. De senaste turerna har pågått i flera år och ETC Göteborg sammanfattar vad som har hänt hittills.
Sedan flera år tillbaka har det pågått en konflikt mellan arbetsgivaren APM Terminals och Hamnarbetarförbundets lokalavdelning i Göteborg. Den grundar sig i att fackförbundet vill teckna ett självständigt kollektivavtal eftersom de organiserar majoriteten av hamnarbetarna, medan arbetsgivaren vill att deras avtal ska vara underställt Transportarbetareförbundets.
Nationell konflikt
Förra våren blev konflikten nationell, när branschorganisationen Sveriges hamnar införde en ny policy som innebar att Hamnarbetarförbundets medlemmar inte längre fick delta i arbetsmiljöarbete och fackliga förhandlingar.
Under hösten har Hamnarbetarförbundet och Sveriges hamnar försökt enas om ett centralt kollektivavtal. Innan jul strandade förhandlingarna eftersom de inte var överens vilken status Hamnarbetarförbundet skulle ha i förhandlingar. ”Vi är tyvärr tillbaka på ruta ett”, konstaterade Hamnarbetarförbundets representant Erik Helgeson i ett pressmeddelande.
Förra veckan varslade Hamnarbetarförbundet om korta punktstrejker i 15 svenska hamnar. Arbetsgivaren Sveriges hamnar besvarade strejkvarslet med en ännu mer omfattande lockout. På grund av detta så utsåg myndigheten Medlingsinstitutet tre medlare för att medla i konflikten.
Under den gångna helgen nobbade Hamnarbetarförbundet medlarnas förslag, eftersom de inte ville skriva bort rätten att gå till domstol eller delta i lokala uppgörelser.
I onsdags inleddes de första strejkerna och lockouterna i bland annat Malmö, Gävle och Umeå. I Göteborg sammanfaller strejken med en demonstration som ordnas av Hamnarbetarförbundets lokalavdelning. Tåget går från Stora teatern till Drottningtorget och de demonstrerar för föreningsfriheten och kollektivavtal i hamnen.
Missnöjda med medlarna
Hamnarbetarförbundet är missnöjda med medlarnas medverkan och har krävt att ha direktförhandlingar med arbetsgivaren i stället. Vid den här tidningens pressläggning hade arbetsgivaren fortfarande inte bestämt sig hur de skulle ställa sig till att direktförhandla med fackförbundet.