Hoppa till innehållet

ETC Stockholm

Hyllat pilotprojekt – men bred satsning dröjer

På bara sex minuter är bussen fulladdad och kan köras i uppe­mot sju kilometer utan att använda dieseltanken.
På bara sex minuter är bussen fulladdad och kan köras i uppe­mot sju kilometer utan att använda dieseltanken. Bild: Bild: Mårten Färlin

ETC Stockholm

Pilotprojektet med laddhybridbussar på linje 73 är avslutat, och nu startar nya provsträckor i Södertälje. Men mycket måste ännu utredas innan elbussar kan användas på bred front, menar trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

En arm sänker sig likt en pantograf över bussen som parkerat i Ropsten. På bara sex minuter har den laddat fullt och chaufför Janna Tingvall kan köra vidare i uppemot sju kilometer utan att använda dieseltanken. 

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Bättre arbetsmiljö

Två val för SL

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Vill också ha trådbussar

Vill du fortsätta?

Bli prenumerant på ETC Stockholm!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs ända till i sommar

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa ända till sommaren till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Ämnen i artikeln