Batteriet fortsatte att rusa när räddningspersonal i skyddsdräkter några timmar senare fraktade den farliga lasten med poliseskort ut från tätbebyggt område. Cykelmekanikerna som andades in röken fick motgift och syrgas när de fördes till sjukhus. Men den dramatiska batteribranden som ägde rum på Tavastgatan den 9 oktober skulle inte bli den sista.
”Riskerna är för stora”
Anna Falkenmark bevittnade dramatiken genom sitt vardagsrumsfönster. En stickande lukt spred sig i trapphuset.
– Lukten ute på gatan stannade kvar i flera dagar. Jag är orolig för min och mina grannars hälsa i framtiden.
Hon vill inte att bolaget ska vara kvar i lokalen.
– Riskerna är för stora. De har flyttat in i ett garage på en av Södermalms smalaste gator. På grund av de giftiga gaserna spärrade polisen av kvarteret.
Move by bikes lokaler ligger på bottenvåningen i ett hyreshus där det bor 30 personer.
– Det var massor av poliser och brandbilar nere på gatan. Jag såg allt från min balkong. Det kom också upp en person från räddningstjänsten och uppmanade mig att stänga dörrar och fönster, säger Pia Gawell som bor på fjärde våningen.
En annan granne ett par våningar ner är mycket oroad för framtida bränder.
– Det känns obehagligt eftersom det bor flera barnfamiljer i huset. Min bild är att de inte tar riskerna på allvar, säger grannen som vill vara anonym.
Ingen brandövning
På ett möte tre dagar efter branden, den 12 oktober, kom det fram att företaget inte hållit någon brandövning eller gjort någon skyddsrond i lokalen. Detta trots att det tidigare skett en batteribrand i Move by bikes lokaler i Göteborg. Den 10 maj 2019 fick ett batteri på en Tier-elsparkcykel kortslutning. Den laddades tillsammans med 800 andra i en stor industrilokal på Hisingen.
Enligt polisrapporten orsakade branden ”kraftig rökutveckling” och det fanns ”stor spridningsrisk”. ”Personal på plats har släckt med pulversläckare. Elinstallationen för laddning av cyklarna är bristfällig”. Och den 26 oktober i år, två veckor efter branden på Södermalm, hände det igen. Klockan 14.01 ringde föraren in till 112. Mitt på St.Eriksgatan i Stockholm hade ännu batteri på en Move by bike-cykel börjat brinna. Föraren kastade snabbt ner det i ett vattenbad och fick branden under kontroll.
Det rullar över 100 000 eldrivna cyklar och sparkcyklar i Sverige men det skedde endast 24 registrerade bränder under 2019, enligt MSB.
Frågan är varför Movebybike, ett enda företag, drabbats tre gånger på ett och ett halvt år?
Orolig för säkerheten
Dagens ETC får kontakt med cykelföraren Anton Hultberg som varit anställd på företaget sedan 2016 och även är skyddsombud. Han berättar att många av Move by bikes förare är frustrerade och de som skadar sig kommer sällan tillbaka. Företagets omsättning har ökat med 900 procent på tre år och han är orolig för att den snabba expansionen och den höga personalomsättningen kan äventyra säkerheten.
– Beslut om nya kunder och nya rutiner fattas utan att vare sig facket eller de anställda hinner informeras ordentligt innan. När vi har frågat efter riskanalyser har företaget inte kunnat presentera några sådana dokument, säger Anton Hultberg.
Move by bike kallar sig Sveriges grönaste åkeri och de första åren körde de mat åt profilerade ekorestauranger och levererade kläder åt Gudrun Sjödén. De vann en upphandling för några år sedan och fraktar mat åt flera kommunala skolor och förskolor i Stockholm. Tack vare företagets miljöengagemang har de fått mycket uppmärksamhet och draghjälp av Miljöpartiet. Såväl förra språkröret Maria Wetterstrand som Daniel Helldén, MP:s trafikborgarråd i Stockholm, har setts posera vid företagets elcyklar med den karaktäristiska gröna lådan.
En av bolagets delägare är Staffan Sölve, kommunpolitiker för Miljöpartiet i Lund.
Ny inriktning
I mars 2019 gick en av delägarna, finansmannen Jan Barchan, in med 10 extra miljoner i bolaget för en expansion. Nyligen fick bolaget också en ny ledning och sedan dess har verksamheten ändrat fokus. Enligt förarna ägnas nu en stor del av arbetstiden åt att samla in batterier från Vois och Tiers elsparkcyklar. Hundratals av Tiers batterier laddas i Movebybikes lokaler på Södermalm. Det är ett tungt jobb som kräver särskilt stora lastcyklar. När de nya cyklarna gjorde entré ökade antalet arbetsskador, både på grund av cyklarna, men också på grund av den tunga batterihanteringen.
– De väger 300 kilo. Lägg sedan till 40 batterier från elsparkscyklar som tillsammans blir över 160 kilo och min kroppsvikt. Det blir sammanlagt över 500 kilo och det sliter hårt på kroppen även om det är en stark elmotor som hjälper till, säger Maciej Smykowski som efter ett år som cykelförare sjukskrevs för värk i armar och knän.
Han säger att Move by bike avslutade timanställningen när de informerades om hans arbetsskador.
– När de startade bolaget ville de förändra världen men med den nya ledningen handlar allt om att bara tjäna pengar. Jag tror att det bara är en tidsfråga innan det inträffat en till brand eller någon av oss förare skadar oss.
Fick strida för lunchrast
Efter lång tid av påtryckningar från facket infördes planerad lunchrast först för en månad sedan. Innan dess cyklade förarna åtta timmar eller mer utan rast. Anton Hultberg och hans kollegor är anställda, de flesta på korta kontrakt, men Move by bike har börjat inspireras av gig-ekonomin.
– De har stegvis upptäckt att om man inte tillhandahåller jobbtelefoner så använder förarna sina egna. Samma sak med arbetskläder, säger Anton Hultberg.
Trots sin ekologiska och medvetna profil utåt saknar bolaget kollektivavtal. Arbetsgivaren har fört samtal med fackförbundet Transport men uteblivit från möten.
– De har förhalat den processen i åratal med bortförklaringar och krumbukter. Den springande punkten handlar om lönerna. Man anser löneläget i Transports Åkeriavtal vara för högt och man vill pressa ner det.
En anställd från Pakistan som är gästarbetare i Sverige har blivit av med sitt arbetstillstånd och fått utvisningsbeslut eftersom hans lön är för låg i förhållande till Transports avtal. Flera andra utomeuropeiska medarbetare på företaget befinner sig i samma situation.
– Inte nog med att de sliter hårt med ett fysiskt arbete för en låg lön, de riskerar utvisning och arbetsvisum är deras enda hopp att få stanna i Sverige. De hamnar i beroendeställning gentemot arbetsgivaren, som både bestämmer deras lön och i förlängningen håller i nyckeln till det eftertraktade arbetstillståndet, säger Anton Hultberg.
Vd Lisette Hallström försäkrar att de lägger mycket tid och energi på att försöka få Migrationsverket att ändra sitt beslut.
– Vi gör allt vi kan för den enskilda individen men vi kan inte skriva på ett kollektivavtal som inte är anpassat för verksamheten.
Hon anser att löneläget i Transports kollektivavtal inte är ekonomiskt hållbart.
– Om vi skulle följa löneläget för en B-kortschaufför och ge den lönen till alla våra cyklister skulle vi inte ha råd att driva bolaget.
Det har skett två batteribränder i Stockholm under oktober och en i företagets lokaler i Göteborg. Men enligt Johan Wedin, grundare och delägare, är det inte så många incidenter i relation till det stora antal batterier de hanterar varje dygn.
– I Göteborg var det ett batteri som brann på en av våra kunders elsparkcyklar. Det blev rök i lokalen men ingen brasa. Och när röken vädrats ur fanns det inga spår av brand. Röken är dock giftig och ska undvikas, säger Johan Wedin.
Bilder tagna efter branden visar elsparkcyklar täckta av ett vitt pulver och i polisrapporten står det att ”personal på plats har släkt med pulversläckare. Elinstallationen för laddning av cyklarna är bristfällig”.
– Elinstallationen var gjord av en elektriker. Jag vet inte vad polisen menade med det.
I ert garage på Södermalm laddar ni över 200 batterier varje natt utan uppsikt. Vad skulle hända om ett batteri började brinna på natten?
– Det blir rök och rökluckan öppnas och det går av ett larm. Det är inte så att de här batterierna orsakar en brasa. De är ganska små och de tänder inte varandra. Vi har branddörrar som ska se till så att det är säkert.
Larmet är däremot inte kopplat till räddningstjänsten och bolaget ger inget tydligt svar på vem som ska ringa 112 om ett batteri fattar eld på natten.
Tar ni brandrisken på allvar om ni inte gör en brandövning eller går en skyddsrond på över ett halvår?
– Bristerna har nyligen kommit till vår kännedom och därför har vi nu tagit ett helhetsgrepp om vår verksamhet i Stockholm, säger Lisette Hallström, vd för Move by bike.
Klockan är 08.30 och Anton Hultberg styr ut den eldrivna lastcykeln ut på Tavastgatan på Södermalm i Stockholm. Han kör västerut i riktning mot en skola i Bromma där han ska leverera skolmat. Det är fjärde året som cykelförare och han är trött på att trampa i motvind. Efter otaliga möten med arbetsgivaren och mängder av inrapporteringar till Arbetsmiljöverket har inte mycket förändrats. Han började på Move by bike för att han tror på cykeln som en viktig del av en hållbar stad.
– Så känner jag fortfarande. Men nu känner jag också oro för mina kollegors liv och hälsa, det är därför jag väljer att stå fram och prata om detta, säger Anton Hultberg.