Situationen ser likadan ut i dag, det säger Anna-Mia Nilsson, förtroendevald för Lärarförbundet i Göteborg och ansvarig för förskolefrågor. Men en ny sak som påverkar situationen i förskolan har tillkommit sedan dess. Den 1 juli trädde nämligen den nya reviderade läroplanen för förskolan i kraft.
– Det är en läroplan som faktiskt förpliktigar mer än någonsin. Den lyfter undervisningen i förskolan mer och tydliggör att det är förskolläraren som har ansvar för uppföljningen och utvecklingen av undervisningen.
Anna-Mia Nilsson frågar sig när det ska finnas tid att implementera den nya läroplanen.
Det är en stor utmaning för förskoleförvaltningen. Hur får vi ihop det här? säger hon.
Saknar förskollärare
Enligt lärarförbundet är det den dåliga ekonomin i förskolan som ligger till grund för många av problemen. Den gör det svårt att göra något åt storleken på barngrupperna, och det blir svårt att rekrytera personal med rätt kompetens.
– Vi har rektorer som signalerar att de inte har råd att anställa förskollärare, utan anställer barnskötare eller outbildade i stället, säger Anna-Mia Nilsson.
Enligt statistik från Skolverket är omkring 40 procent av personalen förskollärare. Anna-Mia Nilsson berättar att Göteborgs stad för några år sedan hade ambitionen att 65 procent av personalen skulle vara förskollärare, och att det skulle finnas två förskollärare på varje avdelning.
I dag finns det inte ens en förskollärare per avdelning och det finns till och med förskolor där yrkesgruppen helt saknas, säger Anna-Mia Nilsson. Värst är läget i de nordöstra stadsdelarna, men många stadsdelar har svårt att locka till sig förskollärare.
– Det behövs en kompetensförsörjningsplan för lärare i förskolan. En plan för hur man rekryterar nya, och hur vi behåller dem vi redan har, säger Anna-Mia Nilsson.
1. När det gäller förskolan finns det enstaka förskolor som har budget i balans, men inte ett enda utbildningsområde som håller budget. Vad vill du göra åt det?
2. Skolverkets riktmärke är 6–12 barn/grupp för barn som är 1–3 år och 9–15 barn/grupp för barn som är 4–5 år. I Göteborg är siffran 12,8 respektive 16,4. Tycker du att det är ok?
3. Andelen heltidstjänster med förskollärarelegitimation på Göteborgs kommunala förskolor var 41 procent 2018 och har minskat de senaste åren. Vad vill du göra för att locka behöriga förskollärare till stadsdelar där de saknas?
Fi, Britt Fornander, ledamot i utbildningsnämnden
Förskolenämnden bör tilldelas mer resurser, och ytterst kommer detta kräva ökade intäkter för Göteborgs stad, till exempel i form av höjd kommunalskatt. Det är inte förskolornas budgethantering som brister, utan de har under lång tid fått medel som underskrider deras uppdrag. Vi är villiga att betala mer för att värna barnen på våra förskolor.
Fi verkar för att förskolan rustas upp samt får högre personaltäthet och mindre barngrupper. Som riktmärke föreslås en gruppstorlek på högst 15 barn i förskola. Målet bör vara en genomsnittlig personaltäthet i förskola på högst 4,5 barn per heltidsanställd – då ges möjlighet till mindre grupper för de yngsta barnen och barn i behov av särskilt stöd.
Genom att minska barngruppernas storlek så ser vi att fler legitimerade förskollärare kan lockas till Göteborgs Stad. Vi vill också erbjuda kompetenshöjande utbildning i normkritik för förskollärare och barnskötare, vilket kan vara en del i attrahera ny personal.
Demokraterna, Jessica Blixt, kommunalråd
Vår bedömning är att förskolorna idag tilldelas en för liten budget detta i sin tur leder till stora barngrupper samt att vissa förskolor tvingas anställa barnskötare istället för förskollärare för att hålla budgeten. Demokraterna föreslår en kraftig omfördelning av kommunens resurser till välfärd och utbildning. Det läggs idag alldeles för mycket tid och pengar på kringaktiviteter, politisk administration och dubbelarbete mellan olika delar av kommunen. Med en bättre skött kommun får vi mer pengar och resurser att läggas på varje förskola. Det är även viktig att se över OH så att så mycket pengar som möjligt kommer förskolorna till gagn.
Nej. Barngrupperna är för stora idag och på vissa håll alldeles för stora målet måste vara att hålla skolverkets riktlinjer detta påverkar både barn och pedagoger negativt. Det är särskilt viktigt att kunna hålla nere barngruppernas storlek för de yngsta barnen 1–3 år. Kompetensförsörjningen i förskolan kan bara lösas genom att rektorer, förskollärare och barnskötare får en bättre arbetsmiljö och förutsättningar att lyckas med sitt uppdrag. Alla barn ska ha rätt till en förskola med hög kvalitet och som ser till barnens bästa.
Det måste satsas tillräckliga resurser på dessa förskolor, exempelvis med möjlighet till mer tid för stöd och förberedande arbete med barnen. För att få behörig personal till förskolor i mindre ”attraktiva” områden måste man locka med mer än högre lön. Man bör satsa på personaltäthet, friskvård för personalen, fortbildning, färre timmar i barngrupp så att man får tid till att tillsammans planera för verksamheten. Man måste satsa på att ge personalen förutsättningar att jobba efter förskolans läroplan.
V, Jenny Broman, oppositionsråd och ledamot grundskolenämnden
Liksom för grundskolan så har ansvaret för förskolan flyttat till en central nämnd under förra året och resursfördelningen till förskolorna har gjorts om. Då kan det ta ett tag att anpassa verksamheten till den nya budgeten. Men förskolan behöver också mer resurser generellt, samtidigt som många fler förskolor behöver byggas under de närmsta åren.
Nej. Barngruppernas storlek behöver minska. Att trixa med definitionen av barngrupp för att på pappret få ner gruppstorleken är inte ovanligt och därför måste vi också titta på antal barn per pedagog.
Barnskötare som arbetar på förskolor där det saknas förskollärare ska få möjlighet att läsa till förskollärare på arbetstid. Det är även viktigt att fördela resurser efter socioekonomiska faktorer även här.
Alliansen, Helene Odenjung (L)
För första gången på många år så ökar barnpengen i Göteborg, vilket motsvarar en ökning på 177 miljoner. Precis som skolan så har förskolan med sig underskott från stadsdelarna. Varje rektor behöver ta ansvar för att få en budget i balans på sin förskola och ska få stöd i det från förvaltningen.
Liberalerna och Alliansens ambition är att det ska bli färre barn i grupperna. I dag är barngrupperna på flera avdelningar för stora och det måste bli mindre grupper för att det ska vara möjligt för förskolans personal att möta varje barn. Barngruppernas sammansättning och storlek behöver kontinuerligt ses över. Avdelningar med stora barngrupper, bristfälliga lokaler och hög sjukfrånvaro ska prioriteras först. Sen behöver vi även bygga nya förskolor och få fler att vilja bli förskollärare.
Jag tycker att det centrala är att förskolan har rätt bemanning vid rätt tid. Förskollärarna ska avlastas arbetsuppgifter utanför det pedagogiska uppdraget av medarbetare med andra yrkesroller där så är lämpligt. Vi behöver även utveckla fler karriärtjänster, exempelvis förste förskolelärare.
S, Jonas Attenius, oppositionsråd
Vi behöver se över resursfördelningen mellan förskolor. Idag finns stora skillnader mellan stadsdelarna i hur länge barnen är i förskolan, men finansieringen tar inte hänsyn till det. Men i grunden är förskolan – liksom många andra välfärdsområden – underfinansierad, och lider av akut personalbrist. Vi vill sätta välfärden och dess personal först, framför kortsiktiga projekt och dyra privatiseringar.
Nej, det är inte okej, och om vi ska komma tillrätta med problemet krävs många fler förskollärare och barnskötare. Vi kommer på lokal och nationell nivå fortsätta att sätta välfärdssatsningar framför skattesänkningar och välfärdspersonalens arbetsmiljö framför dyra privatiseringsexperiment.
Problemet beror i grund och botten på en underfinansierad välfärd med akut personalbrist, och förskolan är inget undantag. Därför vill vi satsa på arbetsmiljön och fler möjligheter till att vidareutvecklas i sitt yrke, exempelvis genom att underlätta för outbildad personal att vidareutbilda sig till barnskötare.
Miljöpartiet
Det nya resurstilldelningssystemet ställer höga krav på förskolorna och dess rektorer. Vissa behöver få en hel del stöd från den centrala förskoleförvaltningen i att planera och organisera sin enhet på ett fungerande sätt. För att systemet ska anses rättvist måste alla enheter lyckas anpassa sig. Systemet ska naturligtvis också utvärderas noggrant men det är fortfarande lite för tidigt att kunna dra slutsatser.
Vi i Miljöpartiet vill gärna att barngrupperna ska kunna minska. Under förra mandatperioden, när de rödgrönrosa styrde och Miljöpartiet hade ansvar för förskola och skola, minskade barngruppernas storlek enligt Skolverkets statistik. På vissa håll minskar det, på vissa håll ser vi istället att gruppernas storlek ökar. En ökad efterfrågan på förskoleplatser och längre vistelsetider i kombination med en stor brist på både lokaler och personal är en ekvation som inte går ihop med minskade grupper. Miljöpartiet vill satsa på förskolan, och vi satsade förra mandatperioden på den så kallade Kungsbackamodellen, som tydligt minskade barngruppernas storlek. Men det finns tyvärr ingen universallösning för att minska grupperna på kort sikt. Medan vi jobbar med de långsiktiga utmaningarna måste vi vara kreativa och ta vara på all kompetent personal så att barn och personal kan få en trygg och tillräckligt bra vardag i förskolan trots de stora utmaningar som finns.
Utbildade förskollärare behövs överallt, men allra mest i de stadsdelar där många barn har ett annat modersmål än svenska och där föräldrarna har en lägre utbildningsbakgrund. Miljöpartiet vill ge mycket makt till rektor och förskollärare att få ta ansvar och organisera sin enhet på det sätt som de anser är bäst. För att vara en attraktiv och hälsofrämjande arbetsplats behöver förskolans personal ha goda arbetsvillkor och möjligheter till utveckling. Den så kallade ”lära-nära-modellen” och arbete med ”övningsförskolor” har gett en god grund för att utveckla kvaliteten både på verksamheten och personalens fortbildningen. Vi vill också möjliggöra att centralisera förskollärarkompetensen till ett antal timmar mitt på dagen då flest barn är i förskolan och i anslutning till detta möjliggöra planeringstid. Vi tror att makt över sin vardag och bättre arbetstider kan vara en del i att behålla kompetens, och locka fler. Att öppna enheten tidigt på morgonen eller stänga på kvällen där endast ett fåtal barn är kvar bör i första hand sköts av annan personal.