Allonias Sebhatu har länge kämpat för bättre villkor och kollektivavtal i taxibranschen. Han menar att det just nu pågår en villkorsdumpning som gjort att många taxichaufförer fått nog.
– Jobbet har förändrats mycket. Det är mycket som är problem, men det är först och främst överetablering och prisdumpning som har gjort taxibranschen till en vilda västern-marknad.
De båda strejkerna i mars, när 200 taxibilar omringade landstingshuset, handlade om det nya avtalet för färdtjänstkörningar mellan landstinget och Taxi Kurir och Taxi 020, som både tillhör koncernen Cabonline.
– Chaufförerna förlorar flera tusen i månaden på det här avtalet. De som vinner upphandlingarna har inte kollektivavtal och dumpar priserna och i slutändan är det taxichaufförerna som betalar. I färdtjänsten så har priset per mil sänkts från 128 kronor milen till 82 kronor milen sedan Fågelviksgruppen tog över. Chaufförer utan garantilön förlorar hur mycket som helst på detta.
– Det släpps också in hur många bilar som helst. Om 100 chaufförer går i konkurs så finns 100 andra.
Vad krävs för att situationen ska förbättras?
– Det är väldigt angeläget för oss att få kollektivavtal. Kollektivavtal måste vara ett krav i upphandlingarna. Vi har legat på landstingspolitiker och fått bra respons från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet. Just nu diskuterar taxiklubben vilka aktioner vi ska göra framöver för att dra uppmärksamheten till Alliansens landstingspolitik.
Det har tidigare varit svårt att organisera taxichaufförer, men nu är uppslutningen väldigt stor. Varför?
– Det är det här med lönedumpningen. Frustrationen har tagit över. En bekant som jobbade 280 timmar en månad fick ut 12 000 före skatt. Det är inte en lön man kan leva på. Folk jobbar 260 timmar på en månad men måste ändå gå till socialen för att komplettera.
Hur har arbetsköparna reagerat på aktionerna?
– De tycker att det är väldigt obekvämt att jag har lyckats organisera ett så stort motstånd. Mig kan de inte hantera, för jag tillhör inte deras styrka, jag är inte rädd för dem. Men det finns de som hotats med indragna körningar, och som blivit skrämda av det. En chaufför blev uppringd av sitt bolag under demonstrationen. Jag fick ta över lappen där det stod att vi kräver kollektivavtal, och sätta den på min bil istället. Människor har ju inte råd att förlora sina jobb.
PRENUMERERA PÅ ETC HELG
Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.