Flest platser har Angered. Där går bland andra Najmo Ahmed Mahamud som är 17 år och bott i Sverige i ett år och fem månader.
– Men Pia hur lång tid tar det att gå vidare till gymnasiet? Jag har bara betyg i somaliska. Jag vill ha massa betyg! säger hon till sin lärare Pia Svenboo.
”En del börjar från scratch”
Najmo Ahmed Mahamud har gått ett år i språkintroduktionsklass på Angeredsgymnasiet. Ännu har hon bara hunnit få betyg i hemspråk, hon behöver också betyg i svenska, engelska, matematik och åtta ämnen till för att kunna börja på vård och omsorgsprogrammet och slutligen bli sjuksköterska.
Alla lärarna har svenska som andraspråk som ett av sina ämnen.
– Najmo har ju läst grundskolan i Somalia, men en del börjar från scratch så det är svårt att säga hur lång tid det förväntas ta. De börjar med att läsa grundläggande svenska så att de kommer upp i nivå för att kunna läsa behörighetsgivande ämnen. De som börjar från början behöver nog tre år, säger Pia Svenboo.
För bara några år sedan var antalet platser på skolan i Angered 90. Under höstterminen i år har de ökat från 340 till 400 platser och efter nyår ska det bli ytterligare 125.
Alla kommunala gymnasieskolor har språkintroduktion, utom Polhem, MTG och Bernadotte som lider av utrymmesbrist. Av stans friskolor är det bara Framtidsgymnasiet som erbjuder plats.
Skulle behöva hjälp av friskolorna
Kommunen får nu allt svårare att hitta lokaler.
– Vi har utrymme för att utöka med ett par hundra platser till i dag. Sedan blir det svårare att hitta nya, vi skulle vilja ha hjälp av friskolorna, säger Maija Söderström som räknar med att kunna få fram sammanlagt 1 800 platser i kommunal regi.
Hon har nyligen träffat och informerat ungefär 20 friskolor och får mycket frågor om vad som krävs.
– Om man startar fristående skola så tänker man gymnasieprogram och bygger upp kring dem. Det här tror jag mest man sett som kommunens ansvar. En del har till och med frågat ”Får vi ha det?”. Man är inte inne i frågan, säger Maija Söderström.
Funderar på alternativ
I nuläget funderar också staden på framtida alternativ för att snabbare få igenom eleverna. Svenskundervisning i kombination med praktik kan vara ett sådant alternativ.
Att Angered kunnat expandera så kraftigt beror delvis på att det finns plats i lokalerna och att organisationen är på plats. Skolan har inte haft några problem med att rekrytera lärare.
Lars Åke Johansson som är rektor på Angeredsgymnasiet säger att den stora gruppen elever ger fördelar.
– Det är precis som med många andra utbildningar – om man försöker driva ett samhällsprogram med få elever på en skola hade det också krävt relativt mycket. Man måste komma upp i en viss volym för att få tillgång till alla de specialkompetenser man behöver. Jag tror många gör felet att man har för få elever och då blir det inte bekvämt att arbeta, säger Lars Åke Johansson.