Arbetsmarknadsminister Eva Nordmark (S) beskrev det som ”ett stort steg för att göra kollektivavtal till norm för appföretagen” och Transports ordförande Tommy Wreeth kallade det ”banbrytande”.
Men många hundratals bud som kör bil och levererar mat på uppdrag av Foodoras app omfattas inte av kollektivavtalet. Detta eftersom de är anställda av det helägda dotterbolaget Hungry Delivery.
Bilförarna där har en lön som är helt provisionsbaserad, alltså en grundlön på noll kronor, och saknar alla övriga förmåner som ingår i kollektivavtalet, men jobbar samtidigt på uppdrag av Foodora.
Att få med just bilbuden var en viktig fråga för Transport i förhandlingarna.
– Avtalet är tecknat med Foodora, inte med Hungrig som är deras helägda dotterbolag och där den stora merparten av deras bilbud ligger, säger Magnus Falk, samhällspolitisk chef på Transport.
Av de cirka 3 000 buden som levererar mat åt Foodora arbetar runt 1 000 som bilbud, uppger Foodora själva i mejl till Dagens ETC.
Rundar kollektivavtal
Exakt hur många som är anställda av respektive bolag svarar de dock inte på.
– Det är väldigt få anställda på Foodora som kör bil, säger Magnus Falk.
Hungry Delivery, med varumärket Hungrig, ägdes tidigare av den libertarianske youtube-debattören Henrik Jönsson, men såldes i maj 2019 till Delivery Hero, det internationella bolag som i sin tur äger Foodora.
Idag har Foodora och Hungry Delivery snudd på identiska bolagsstyrelser i Sverige och Hans Skruvfors är vd i båda bolagen. Han ställer inte upp på intervju med Dagens ETC, men kommunikationschefen Johanna Lindskog Lindell svarar på mejl att bilbuden i genomsnitt tjänar 150 kronor i timmen, baserat på tre leveranser á 40 kronor, samt milersättning.
Buden ansvarar själva för underhåll, försäkringar och reparationer på bilen.
I ett reportage i Sydsvenskan nyligen berättar ett bilbud hur han jobbat nästan 60 timmar en månad för Foodora och fått ut 9 000 kronor i lön och bilersättning. Av de pengarna gick 7 000 kronor åt att betala för bensin, service och försäkringar. Återstår: 2 000 kronor.
Jakob Lundgren på nätverket Gigwatch, som bevakar gig-ekonomin, ser en risk att Foodora försöker gå runt kollektivavtalet genom att anställa via underentreprenörer som exempelvis Hungry Delivery, och fasa över uppdragen dit.
– Det är något som återkommit utomlands i liknande situationer. Det hände efter att Foodora skrev kollektivavtal i Norge 2019 och även i England, där cykelbud som börjat organisera sig och drivit sina rättigheter blev nedprioriterade till förmån för mopedbuden som var mindre välorganiserade, säger han.
– I Sverige kan man till exempel tänka sig att de lägger ut fler uppdrag via Hungry Delivery, om Foodora expanderar utanför storstäderna till mindre orter och då fokuserar mer på bil än cykel.
Johanna Lindskog Lindell dementerar några sådana planer.
– Det finns ingen plan hos Foodora att flytta personal till systerbolaget, skriver hon.
”Fått good guy-stämpel”
Även bland de cykelbud som omfattas av det nya kollektivavtalet finns mycket kritik.
– Det är ju positivt att vi har ett kollektivavtal nu, men jag är långtifrån nöjd med villkoren, säger Francisco Beltran på telefon till Dagens ETC.
Han har jobbat som cykelbud på Foodora i tre år.
– Det som bekymrar oss bud allra mest är den stora bristen på trygghet. Det är korta anställningskontrakt på 1-3 månader i taget, säger Francisco Beltran som berättar att han under sina första två år på Foodra hade tio anställningskontrakt.
Flera Foodora-anställda har i media även berättat om hur de inte fått sina kontrakt förnyade efter den ständiga kontrollen av budens arbete, trots att det i många fall handlat om faktorer de själva inte kan påverka, som att restaurangen varit försenad.
En annan kritisk fråga rör ersättningen för underhåll av cyklar, mopeder och annan utrustning.
– Kompensationen för underhållet är väldigt låg, bara 1 krona och 50 öre per arbetstimme, säger Francisco Beltran.
På en heltid om 40 timmar i veckan blir det knappt 250 kronor i månaden, som ska täcka alla kostnader för reparationer och underhåll på de cyklar och mopeder, som buden dessutom måste köpa in själva.
Magnus Falk på Transport sammanfattar sina känslor som ”stolt, men inte nöjd” över att kollektivavtalet slutligen skrivits under, efter nära ett års förhandlingar.
– Det är ju fantastiskt att vi äntligen har fått till ett kollektivavtal med ett sånt här företag i Sverige. Sen fattar ju vi också att det inte är det starkaste avtalet i LO-familjen, men man måste börja någonstans.
Johanna Lindskog Lindell ser det som att Foodora går före i utvecklingen.
– Vi är pionjärer inom många olika områden, ett avtal som nu är på plats, är ett kvitto på att vi fortsätter leda förändringen, säger hon.
Jakob Lundgren på Gigwatch tror att Foodora främst har vunnit en pr-mässig vinst på kollektivavtalet.
– De verkar ha fått en good guy-stämpel, men det är bara halva sanningen eftersom många på företaget ju inte täcks av kollektivavtalet och inget hindrar dem från att kringgå avtalet. Det är tveksam om det gör någon reell skillnad för gig-ekonomin i stort, säger han.