Frivillig överenskommelse
I oktober förra året ingick Göteborgs stad och de verksamma företagen en första överenskommelse för att försöka få bukt med de största problemen. Elsparkcyklarna skulle inte längre kunna lämnas eller parkeras inom vissa zoner och deras maxfart sänktes på flera gågator och i gångfartsområden.
– Det här är en överenskommelse som är frivillig. Vi hade för avsikt att följa upp den i våras, men då var det så lite elsparkcyklar och situationen helt annorlunda. Så då var det inte aktuellt då det inte var någon representativ nivå på dem, säger Malin Månsson, trafikplanerare på Trafikkontoret.
– Överenskommelsen säger ju till exempel att företagen skyndsamt ska rätta till elsparkcyklar som de har fått kännedom om att de står felparkerade. Nu vet vi ju med den här appen Felsparkerad att det kommer in väldigt mycket synpunkter till dem. Den har funnits i Göteborg i tre veckor nu.
Lanserades i juli
Appen Felsparkerad lanserades i Stockholm i juli och fick på några dagar in över 10 000 rapporteringar som gick till trafikkontoret vid Stockholm stad samt den aktuella aktören. Kort därefter skedde samma sak i Göteborg. Initiativtagare är privatpersonerna Oscar Léman och Andreas Carlsson som helt enkelt fick nog av hur krångligt det var att anmäla felparkeringar. Alla aktörer har egna sätt att rapportera där du ska ange fordonets ID-nummer och andra svåråtkomliga uppgifter. Med deras app har proceduren blivit betydligt enklare, oavsett vilket företags sparkcykel det handlar om.
Eskalerade under sommaren
Efter en relativt lugn vinter och vår eskalerade allt igen under sommaren i Göteborg.
– Ett nytt företag startade då verksamhet i Göteborg, och Lime, som hade plockat bort sina fordon under våren kom tillbaka. Det är högsäsong även för de andra och helt plötsligt gick det från ganska få till väldigt många elsparkcyklar på ett par veckor, säger Malin Månsson.
Många cyklar i Göteborg
Trafikkontoret uppskattar att det i slutet av augusti fanns ungefär 5 000 elsparkcyklar i Göteborg.
– Det gör ju att vi ser att det är väldigt många som står fel. Men generellt så har vi en rätt bra dialog med företagen, säger Malin Månsson.
Den dialogen kan till exempel handla om särskilda platser som kommunen önskar att det inte ska gå att avsluta en runda och parkera på. Sådant kan företagen styra genom så kallad geofencing eller digitala staket. Redan i överenskommelse som tillkom i oktober så fanns en rad sådana platser med.
– Men det finns ju stora problem, och vi behöver titta på vad mer vi kan göra. Företagen kan lägga mer eller mindre resurser på att åka runt och justera fel. Men när de sätter ut elsparkcyklarna så fungerar det ofta bra. Det är ju i regel användarna som parkerar dem på ställen som inte är lämpliga, säger Malin Månsson.
Många synpunkter
I appen Felsparkerad så har det de första veckorna kommit in mellan 800 och 1 000 synpunkter per dag berättar hon.
– Det är ju enorma mängder och en tydlig indikation på att det inte fungerar bra.
Numera krävs det tillstånd för markupplåtelse för företagen att ställa ut elsparkcyklar. Det är polismyndigheten som utfärdar dem. Staden kan ställa krav på tillstånden så som platser och taxor. Men det handlar ju då om var företagen ställer ut elsparkcyklarna, och inte var användarna sedan lämnar dem.
– Hade det varit registrerade fordon med en skylt så hade vi kunnat ge dem böter. Men det kan vi ju inte så det hamnar i en gråzon. Rent teoretiskt så får vi omgående ta in en elsparkcykel eller vilket fordon som helst som står parkerat på ett farligt sätt, men det görs inte i någon större omfattning. Vi kan helt enkelt inte hantera den stora omfattningen med 5 000 elsparkcyklar. Det behövs något annat, och vad det kan vara behöver man nog fundera på. Det innehåller många pusselbitar som behöver stämma in. Det behöver finnas ytor att parkera på till exempel.
Krävs att folk använder dem
Men även om man får till bättre parkeringsytor så kräver det att folk sedan använder dem.
– På något sätt finns det väl en mentalitet hos vissa användare där man inte tänker så mycket på hur och var man placerar dem. Och det går ju heller inte att veta att det är själva användaren som lämnat den där heller, säger Malin Månsson.
Kravet med tillstånd på markupplåtelse kom så sent som i april, men det är tveksamt huruvida det kommer ha någon effekt på själva oordningen, menar Malin Månsson. En del människor kräver ett totalförbud för elsparkcyklar, men det vet hon inte om det ens är möjligt med de lagar som finns tillgängliga nu.
– Troligtvis kan vi begränsa antalet nu med kravet på markupplåtelse. Innan fanns det inga möjligheter till sådant alls. De första tillstånden nu kommer att gälla vinterhalvåret, sedan kommer vi arbeta mer för att se vilka krav vi ska ställa till nästa vår när säsongen kommer igång igen.
Ska se över regler
Transportstyrelsen har på statlig nivå fått ett uppdrag att se över regelverket för elsparkcylar och liknande delningstjänster generellt och ska presentera resultat nästa vår.
1. Vad tycker du om elsparkcyklar på stan?
Darina Alsheikh
18 år, student
– Jag tycker det är ganska bra att de finns. Jag har bara testat själv typ två gånger. De är ju inte så jättebekväma att åka på.
Kalle Malmstedt
46 år, kommunikatör
– Jag tycker de är ett jävla otyg. Dels gör de så att ungdomar utsätts för fara och dels är de en sanitär olägenhet som bara skräpar ner. Snubbla över dem kan man göra med.
Börje Torell
68 år, pensionär
– Jag tycker väl att man saknar disciplin på att parkera dem bra. Jag är ofta inne i centrala stan och de är ju parkerade och slängda precis överallt.
Charlotte Lindström
63 år, lärare
– De är ett elände, framförallt för oss som cyklar. De står överallt och skräpar ner. De är säkert ett jättebra fordon i övrigt men det hanteras inte bra.
Johanna Dieskau
26 år, student
– De är mest störiga tycker jag. Dels för att folk inte tar hand om dem så de står överallt, och dels ur ett miljöperspektiv.