Som taxi för prylar. Så beskriver Tiptapp sin tjänst. Idén är att den som vill ha till exempel en möbel transporterad någonstans går in i appen och bokar en så kallad helper. En person som utför transporten åt dem. Den som kör ska vara någon som ”vill tjäna lite extra pengar”. På sin hemsida skriver Tiptapp om att bli en ”urban hero”. När man kör saker via Tiptapp hjälper man inte bara andra att lösa vardagspusslet, utan man bidrar också till mer samåkning och färre bilar på vägarna. En mängd kända profiler och influerare, som Patrik Ekwall och Sofia Wistam, har i sociala medier gjort reklam för appen.
Men en granskning från Hem och hyra visar en rad missförhållanden. Det handlar bland annat om att många chaufförer fastnat i ett system de har svårt att ta sig ur. En av dem är Dali Odikadzes från Georgien. Hon fick höra talas om appen och tog ett lån för att kunna köpa en skåpbil. Utan arbetstillstånd kunde hon och hennes man sedan börja jobba. Det blev månader av långa arbetsdagar och körningar som knappt lönade sig.
– Vi började på morgonen eller mitt på dagen, tog beställningar och körde runt. Om vi till exempel åkte hemifrån klockan tolv på dagen kunde vi komma hem klockan ett på natten, berättar hon för Hem och hyra.
Straffas med låga betyg
Den som vill ha en tjänst utförd lägger upp en annons i appen. Men ibland stämde inte beskrivningarna. Vägen dit kunde vara betydligt längre, sakerna att frakta fler och tyngre. Som chaufför går det inte att protestera – risken är att kunder sätter ett lågt omdöme. I appen finns ett system där alla förare får betyg utifrån omdömen, andel slutförda körningar och hur ofta de kommer i tid. För Dali Odikadzes och hennes man var det bara att jobba på, hur olönsamt uppdraget än var.
– Det är mycket bättre att samla pant på gatan, säger hon till tidningen.
Dali Odikadzes är långt ifrån ensam om att ha Tiptapp som heltidsjobb. Trots att tanken är att förarna ska vara privatpersoner som råkar ha vägarna förbi och plockar med sig beställarens möbler, är de istället ofta fattiga migranter från till exempel Uzbekistan, Mongoliet och Syrien. Flera personer berättar för Hem och hyra om arbetsdagar på 18 timmar – och hur de trots det inte kan leva på inkomsten. Granskningen visar att många av dem som kör har Tiptapp som ett heltidsjobb, och att vissa har haft det i flera år.
– Min familj bor i Uzbekistan, jag är ensam i Sverige. Jag skickar hem pengar till mamma och pappa, så att de kan få mat och ha lite semester ibland. Tiptapp tar 25 procent av priset på annonsen, så det blir inte så mycket pengar kvar, säger en ung man till Hem och hyra.
Ökade nästan 300 procent
Enligt Hem och hyra gjordes 1,3 miljoner hämtningar via tjänsten förra året, och på bara fem år har bolagets omsättning ökat från 6,5 till 23,5 miljoner kronor. Men personerna som genererar pengarna, chaufförerna, har företaget inget ansvar för. Granskningen visar att Tiptapp inte bara har blivit ett olönsamt jobb för fattiga migranter, utan även att det i en mängd fall är chaufförer som saknar körkort och trafiktillstånd, och att flera också är dömda för allvarliga brott.
Det visar sig också att många kör med falska identiteter och att flera av bilarna som utför transporterna är registrerade på en och samma person, som befinner sig i utlandet. Inom appen har svarta nätverk vuxit fram – där det inte går att veta vem som egentligen kör, och var betalningen landar i slutändan.