För fyra år sedan började svenska butikskedjor uppmärksamma fenomenet och sedan dess har allt fler butiker hakat på och lockat kunder med stora prissänkningar på framför allt teknik och kläder.
Linda Mathiasson är samordnare för handla miljövänligt-gruppen inom Naturskyddsföreningen och hon är skeptisk till reakampanjerna eftersom det får människor att köpa saker de egentligen inte behöver.
– All konsumtion påverkar miljön. När folk upplever att saker blir billigare lockas de av att byta ut föremål som egentligen håller ett bra tag till. Jag tycker att man borde stanna upp och fundera om man verkligen behöver produkten eller om man klarar sig med den man redan har, säger hon.
Forskningen visar att nedsatta priser har en stark attraktionskraft och gör att konsumenter tar irrationella beslut – man köper saker man egentligen inte vill ha, bara för att de är billiga. Linda Mathiasson förstår att det kan vara svårt att stå emot de psykologiska effekterna, men tror att det finns sätt att komma runt dem.
– Man blir påverkad av reklamen vare sig man vill det eller inte. Det man kan göra om man vill motstå konsumtionshetsen är att hitta ett annat sätt att tillfredsställa sig själv. Människor som konsumerar mycket saknar ofta någonting i livet, säger hon.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Samtidigt som köpfri dag
I år infaller dagen ironiskt nog samma helg som fenomenet En köpfri dag som startade som en protest mot konsumtionssamhället. Hållbarhetsrörelsen tävlar med handeln om att påverka människors shoppingbeteende i olika riktningar och handeln har betydligt större resurser. Linda Mathiasson önskar att hållbarhetsrörelsen skulle ha mer att sätta emot.
– Black Friday har inte blivit så stort i Sverige än men handeln arbetar hårt för att det ska bli ett sätt för dem att sälja mer produkter. Sedan vill de såklart utöka till att omfatta fler tillfällen under året. Hållbarhetsrörelsen finns som motkraft men vi har inte alls samma resurser, säger hon.
Ändå ser hon många framgångar för hållbarhetsrörelsen. Hon tycker att göteborgarna vanligtvis är duktiga på att konsumera hållbart och det finns gott om alternativ för den som vill byta och låna saker. Hon nämner bibliotekens satsning på att låna ut spel och verktyg och Naturskyddsföreningens återkommande klädbytardag där tusentals plagg byter ägare varje år. Det finns också gott om forum på sociala medier för den som vill byta alltifrån sticklingar till barnkläder.
– Göteborg ligger ändå i framkant när det kommer till hållbarhetstänk. Flera av museerna har haft klimatteman den senaste tiden och vi i Naturskyddsföreningen får många nya medlemmar så man märker att folk vill engagera sig, säger hon.
Hon tror att vi skulle konsumera mindre om vi skulle må bättre. Ibland ser hon på programmet Lyxfällan och tänker på hur mycket lugnare och gladare personerna verkar vara när de konsumerar mindre. En stressad person tar också mindre övervägda beslut, och kanske kommer man hem med skor i fel storlek bara för att man rafsat åt sig någonting billigt i farten.
– Om vi skulle må bättre och inte vara så stressade skulle vi antagligen konsumera mindre. När folk har en dräglig tillvaro minskar konsumtionen, säger Linda Mathiasson.
”Bättre att uppmuntra”
Trots att Black Friday bara funnits några år i Sverige har konceptet fått fäste. Förra året shoppade svenskarna för 3,6 miljarder den fredagen och i år uppskattar Postnords detaljhandelsanalytiker att svenskarna kommer att spendera uppemot 5 miljoner under readagen. Linda Mathiasson hoppas ändå att traditionen inte kommer att få starkare fäste här.
– Det känns onödigt att ta över allt skräp som finns i USA. I stället önskar jag att fler börjar handla medvetet och byter och lånar mer. Jag tror att medvetenheten finns där men det gäller att nå folk på rätt sätt. Skrämselpropaganda om att jorden ska gå under biter inte längre utan det fungerar bättre att uppmuntra till att bara köpa det man behöver, säger hon.