VAR MED OCH BRYT MEDIEMONOPOL
Teckna en prenumeration på din lokala ETC-tidning
Tunga lastbilar dundrar förbi
Ett huvudargument är enligt myndigheten att bilisterna inte kommer att följa en hastighetsbegränsning till 50 kilometer i timmen.
– Om Trafikverket inte tror att bilisterna kommer att följa hastighetsbegränsningarna så är det väl bara att sätta upp en fartkamera, säger Josefin Hall som har två barn på förskolan och är pådrivande för en sänkning av hastigheten.
Det andra huvudargumentet mot en sänkning är enligt Trafikverket näringslivets behov av snabba transporter på vägen förbi förskolan. Enligt myndighetens egna beräkningar dundrar omkring 250 tunga lastbilar förbi utanför förskolan varje dag.
– Jag har e-postat de två stora företagen i Hällefors som kör gods på sträckan, Spendrups och Ovako, och båda har svarat att de vill att hastigheten sänks för barnens säkerhets skull. En förlängning av 50-sträckan med 100 meter innebär ju bara några sekunders förlängd restid för bolagen, säger Josefin Hall.
Hon har överklagat Trafikverkets höjning av hastigheten till Transportstyrelsen som är sista instans i ärendet.
Transportstyrelsen har gjort platsbesök
I sin överklagan skriver hon bland annat att en olycka vid förskolan med 80 kilometer i timmen skulle med största sannolikhet handla om att människor dödas eller skadas allvarligt, medan en hastighet på 50 kilometer i timmen med största sannolikhet minskar allvarlighetsgraden vid en eventuell olycka radikalt.
– Vi har varit på platsbesök i Sikfors för att bilda oss en egen uppfattning om förhållandena och fattat ett beslut i frågan. Vårt beslut håller just nu på att prövas av våra jurister som ska kontrollera att det håller rent juridiskt. Eftersom vi är sista instans blir det vi på Transportstyrelsen beslutar det som kommer att gälla i framtiden. Tyvärr kan jag ännu inte säga hur vårt beslut lyder men inom en månad hoppas jag att den juridiska granskningen är färdig och beslutet om det blir någon sänkning av hastigheten blir offentligt, säger Lena Martell, utredare på Transportstyrelsen.
Sänkning minskar stoppsträckan
Om Transportstyrelsen beslutar att sänka hastigheten minskar stoppsträckan enligt forskning på Statens väg- och transportinstitut från 55 meter vid 80 kilometer i timmen, till 25 meter vid 50 kilometer i timmen. Josefin Hall tycker att Hällefors kommun borde driva frågan om sänkt hastighet för barnens säkerhet, inte minst på grund av att det är 30 kilometer i timmen förbi förskolorna inne i Hällefors samhälle.
– Vill kommunen att barnfamiljer ska välja att flytta till hit så kan jag tipsa den om att hur säkert ens barn har det i förskolan är något av det viktigaste argumentet när man väljer kommun. Får föräldrar med barn i förskoleåldern reda på att det är 80 kilometer utanför förskolan så undrar jag inte på om de beslutar sig för att inte flytta hit, säger Josefin Hall.
1: Vad tycker ert parti om att hastigheten har höjts utanför förskolan?
2: Vad ska ni göra åt det?
Tina Pirrtjärvi (SD):
– Att höja hastigheten förbi barnomsorgen i Sikfors är att äventyra barnens säkerhet och för mig så är barnens säkerhet viktigast. Vi anser att det ska vara samma hastighet förbi barnomsorgen i Sikfors som det är i övriga kommunen, 30 kilometer i timmen.
– Sverigedemokraterna vill samarbeta med de andra partierna för att driva igenom en hastighetssänkning vid barnomsorgen i Sikfors.
Lars-Göran Zetterlund (C):
– Detta tycker vi inte om. Det var ju ett ypperligt tillfälle att flytta 50 skylten nere i samhället hundra meter upp i backen när man ändå skyltade om.
– Tala om för Trafikverket att flytta upp skyltarna hundra meter upp i backen.
Ewa Stålberg (M):
– Hällefors kommun har prioriterat trafikmiljöerna i anslutning till förskolor/skolor i samhället. Har vi haft den uppfattningen vad gäller våra egna vägar för att säkra trafikmiljön, måste vi ha samma förhållningssätt även när det gäller vår relation med Trafikverket.
– När det gäller Trafikverkets och deras vägar, kan vi ”bara” lobba för ett likadant synsätt som Kommunen har för att säkrar miljön för våra skolbarn oavsett ålder, men kanske främst för de yngre.
Johan Stolpen (V):
– Barnens säkerhet ska gå före andra intressen, t ex några sekunder snabbare företagstransporter. Det ska vara 50 förbi förskolan, inte 80.
– Vi rekommenderar alla engagerade att överklaga hastighetsbegränsningen till Transportstyrelsen. Vi tycker att kommunstyrelsen ska göra en skrivelse till Trafikverket om att barnens säkerhet går före höjd hastighet.
Allan Myrtenqvist (S):
– Jag tycker inte det blev bra, man kunde faktiskt ha flyttat 50 skyltarna 100 meter upp i backen. Det handlar ju bara om några få sekunder man tappar i tidsvinst
– Jag tillsammans med partiet får undersöka det och se om vi kan göra nåt.