– Jag tycker att det här är ett bra sätt att få plats med väldigt mycket fler bostäder och verksamheter nära stan. Dag Hammarskjöldsleden är Linnégatans förlängning och från området är det cykelavstånd till centrum, säger hon.
Planerar ny spårvagnslinje
Den nya föreslagna översiktsplanen innehåller fyra förslag för området som kommer att kallas Dag
Hammarskjöldstaden. Ett av dem är ett nollalternativ som innebär att man inte gör några större förändringar. De andra tre har gemensamt att man ska bygga spårväg till området så att man kan åka spårvagn dit från Marklandsgatan. Förslagen innebär också att man ska bygga om Dag Hammarskjöldsleden till en boulevard – en cykelvänlig stadsgata kantad av bostäder och kontor.
Trafiken på Dag Hammarskjöldsleden har halverats sedan 70-talet, men den utgör fortfarande en kraftig barriär mellan stadsdelarna. I framtiden ska det ska finnas övergångsställen så att man enkelt kan röra sig mellan de närliggande stadsdelarna.
– Målet är att barriäreffekten som leden utgör idag ska minska, säger Erik Hansson som är projektledare på stadsbyggnadskontoret.
”Stryper inflödet”
Anders Sundberg (M), ersättare i byggnadsnämnden, är positiv till förtätningen av staden men är orolig över hur butikerna i centrum kommer påverkas.
– Den stadsplanering som skett de senaste åren har bromsat möjligheterna att ta sig fram i den centrala staden. Man stryper inflödet till Övre Husargatan och Linnéplatsen och kan inte utnyttja den här leden in till stan som man gjort förut. När trafiken leds runt stadskärnan så handlar människor på köpcentrum och genom e-handel i stället, säger han.
Vänsterpartiets ledamot Johan Zandin menar däremot att man inte kan planera en stad utifrån biltrafiken.
– Det gamla stadsplaneringsparadigmet att alla ska kunna ta sin egen bil till innerstan är en återvändsgränd, det inser alla nu. Det är inte bara ett klimatmässigt problem utan av utrymmesskäl också. Även om alla skulle köra elbilar så får de inte plats, säger han.
Dags för samråd
På byggnadsnämndens möte i tisdags beslutade politikerna att den nya översiktsplanen för området ska gå ut på samråd. Det innebär att invånarna kommer ha chans att tycka till om planerna efter årsskiftet. Planerna är fortfarande bara på ett idéstadium, så hur området ska bebyggas och var den tänkta spårvagnslinjen ska gå är inte bestämt än. En ny översiktsplan för centrum och för staden som helhet ska också ut på samråd i januari.
– Jag ser fram emot de här översiktsplanerna. Vi fortsätter att bygga en livfull och tät stad så att man kan bo, jobba och leva i Göteborg på ett bra och klimatsmart sätt, säger Emmali Jansson (MP) .