En hemlig lobbygrupp besöker högerpolitiker i riksdagen. I centrum står kommunikationsenheten Näringslivets Mediaservice.
Dagens ETC har kartlagt besöksdata som visar hur dess anställda träffar politiker, tjänstemän och chefer. Då som representanter för Svenskt Näringsliv.
• Se besöksloggarna – bokade tid med finansministern.
Om du besöker Sveriges riksdag behöver du skriva upp ditt namn och vem du besöker. Ofta, men inte alltid, antecknas också vilken organisation du företräder, som ett företag eller förening. Besökslistan för riksdagen och tillhörande byggnader är en offentlig handling och går att begära ut. Genom att granska listorna är det möjligt att följa hur lobbyister och intresseorganisationer träffar landets lagstiftare för att påverka politiken.
Det är Moderaterna och Liberalerna som har tagit emot flest riksdagsbesök av Näringslivets Mediaservice.
I en rundringning till partierna sticker ett parti ut genom att inte svara alls. Dagens ETC har sedan den 21 november sökt Liberalerna om partiets möten med Näringslivets Mediaservice, via presstjänst och enskilda som enligt riksdagens besökslistor träffat lobbyisterna. Liberalerna har inte gått att nå för en kommentar. Flera mottagare använder läskvitton där det framgår att de tagit del av frågor och valt att inte svara.
”Öppna för kontakter”
I maj i år besökte två lobbyister Liberalernas presschef Axel Mårtensen och dåvarande biträdande partisekreterare Gustav Georgson. I riksdagens besökslistor är lobbyisterna, en junior och en senior, inskrivna som att de kommer från Svenskt Näringsliv. Den juniora näringslivslobbyisten som närvarar har en bakgrund inom Liberala Studenter och jobbar sedan i november som pressekreterare åt partiledare Johan Pehrson.
Martin Borgs är biträdande partisekreterare för Moderaterna med ansvar för kommunikation och press, tidigare partiets kommunikationschef. Borgs har träffat anställda på Näringslivets Mediaservice i riksdagen både före och efter valet.
– För att ta del av olika perspektiv möter jag många människor i olika sammanhang. De möten du beskriver är exempel på sådana. Moderaterna har inget särskilt samarbete med någon specifik organisation, utan vi är öppna för kontakter med de som delar vår ambition att få ordning på Sverige.
Möte med Svantesson
Näringslivets Mediaservice har träffat pressekreterare, tjänstemän och riksdagsledamöter från Moderaterna vid flera tillfällen, både i riksdagen och i de tillhörande lokalerna Cephalus och Neptunus. Finansminister Elisabeth Svantesson träffade Teodor Koistinen på Näringslivets Mediaservice för ett möte hösten år 2020. Riksdagsledamot John E Weinerhall vill inte svara på frågor om besök som han tagit emot och ”undanbeder intervju den här gången”. Riksdagsledamot Edward Riedl, som tog emot en lobbyist från Näringslivets Mediaservice senhösten 2021, säger att han inte kommer ihåg vad det specifika mötet handlade om. Riedls uppfattning är att Näringslivets Mediaservice är vad de heter.
– De mejlar ut det som deras uppdragsgivare tycker att det är bra att folk får veta.
Sitter i Timbros lokaler
Christian Carlsson är riksdagsledamot för Kristdemokraterna. Han träffade Näringslivets Mediaservice vintern 2021 för att prata om sociala medier och vet inte på vems initiativ mötet var.
– Som jag minns det så tipsade (personen från Näringslivets Mediaservice) om vilka kanaler som finns och lite hur de funkar. Jag kommer tyvärr inte ihåg några konkreta tips, men vi snackade i alla fall om sociala medier.
I riksdagens besökslistor skriver lobbyisterna från Näringslivets Mediaservice att de kommer från Svenskt Näringsliv, och flera som Dagens ETC talar med säger att de uppfattade mötet som ett möte med organisationen.
I ett kort mejl skriver Amanda Florin, presschef på Svenskt Näringsliv att Näringslivets Mediaservice är en del av Stiftelsen Fritt Näringsliv.
– Svenskt Näringsliv kan inte svara för deras besök i riksdagen.
Så hur ligger det till? Vem ansvarar för den dolda verksamheten och vilka intressen företräder Näringslivets Mediaservice?
Det är inget nytt att lobbyister och organisationer möter politiker och tjänstemän i riksdagen för att opinionsbilda, informera och kampanja. Men fallet med Näringslivets Mediaservice sticker ut. Det finns idag ingen offentlig information om vad Näringslivets Mediaservice gör eller vilka som är anställda i den hemliga verksamheten.
Svenskt Näringsliv skjuter ansvaret ifrån sig medan Stiftelsen Fritt Näringsliv och Timbro inte vill svara på frågor. Trots det sitter Näringslivets Mediaservice i Timbros lokaler i centrala Stockholm.
Samarbete inför valet
Förutom möten i riksdagen har Moderaterna använt sig av Näringslivets Mediaservice för interna föreläsningar och seminariepass. På en utbildning för partiets toppkandidater i Kronoberg hölls ett pass om ”sociala medier”, på partistämman medverkade Näringslivets Mediaservice för att prata om hur Moderaterna kan vinna fler unga röster i valet, och på utbildningen ”Digitalt valfokus” hölls ett pass om “Facebook ads/annonsering”. När Moderatkvinnor arrangerade en serie arbetsplatsbesök under namnet ”Jämställdhet i verkligheten” var Näringslivets Mediaservice med på partiets uppstartsträff.
I praktiken finns inga skiljelinjer mellan Timbro och Stiftelsen Fritt Näringsliv, som till stor del bedriver sin verksamhet i Timbros namn. Dagens ETC har upprepade gånger sökt Timbro och Stiftelsen Fritt Näringsliv.