– Det slutliga beskedet kom i slutet av november att vi inte kan gå vidare med en ny anonym chattfunktion på grund av allt från GDPR till patientsäkerhet, säger enhetschefen för stödlinjen Susanne Udenius.
Sett till patientsäkerheten så menar de att om en person anonymt berättar om något som kan riskera personens säkerhet så kan de inte hjälpa denne då det sker anonymt. Eftersom stödlinjen faller inom kategorin sjukvård, måste de kunna agera om de får höra uppgifter om en person som kan komma till skada.
– Nyttan ska överväga riskerna och vi har trott att allt vi har gjort är av stor nytta som överstiger risker men i detta läge måste vi vända oss till juridiken för rådgivning och försöka hitta en annan lösning, säger Susanne Udenius.
Uppskattas av många
Det finns en oro om att telefonkontakten är näst på tur men än så länge kan Susanne Udenius inte svara på huruvida telefonkontaktens anonymitet också är hotad.
– Det har inte ännu ifrågasatts av våra jurister, men det är något vi har diskuterat och att det kanske kommer att behöva utredas, säger hon.
Enligt regeringens riktlinjer så ingår det inte i uppdraget att ta hand om anonyma dialoger eller erbjuda anonymt stöd.
– Vi kommer under alla omständigheter att kunna använda oss av andra chattjänster för självklart vill vi ha en chatt – och gärna anonymt eftersom vi veta att många hjälpsökande är intresserade av och uppskattar det.
Hälften kan försvinna
Den som vill söka hjälp för sitt spelmissbruk har flera alternativ att vända sig till, ett av dem är öppenvårdsbehandlingen Spelfriheten som har både chattfunktion och telefontider där den som vill ha hjälp anonymt kan ringa in och få stöd av en person med egna erfarenheter av spelmissbruk.
– När vi stämmer av med de som tar samtal och chattmeddelande så är känslan ofta “”vad schysst att det här finns och är anonymt”. Först vill man få ett förtroende och få prata ut innan man kanske delar sin identitet, säger Adam Kirstein Reuterswärd, marknadsansvarig på Spelfriheten.
Han ser ett stort värde i anonymiteten och tror att det kan vara lättare för en som söker hjälp att skicka ett chattmeddelande än att ta upp luren och ringa.
– Vi har haft vår verksamhet i fyra år och stödlinjen har funnits mycket längre, men jag kan säga att om vi skulle stänga vår anonyma chatt tror jag att ungefär hälften av alla hjälpsökande skulle försvinna ungefär.
Trots att det finns andra resurser än endast Stödlinjen så tror Adam Kirstein Reuterswärd att nedstängningen kan få negativa effekter på de hjälpsökande då Stödlinjen är sedan länge etablerad och välkänd.
– Det är synd att den kanalen inte är fortsatt öppen, många hittar in till just dem.
Men det är inte endast Stödlinjen som drivs av Stockholms läns sjukvårdsområde, även de nationella linjerna Sluta röka-linjen, Alkohollinjen, och Preventell – som är hjälplinjen för oönskad sexualitet – drivs av SLSO. Alla dessa hjälplinjer erbjuder anonyma chatt- eller samtalsfunktioner. Nu är frågan om SLSO kommer att ta samma belsut om även dessa stödlinjers anonyma funktioner.