Efter förra veckans partiledardebatt, där Magdalena Andersson sa åt Johan Pehrson (L) att vara tyst, började videon spridas. Tidigare riksdagsledamoten Hanif Bali (M), med sina över 200 000 följare på Twitter, delade den och citerades sedan av bland andra nuvarande riksdagsledamoten Oliver Rosengren (M) som skrev: ”Är arga Anderssons favoritord stopp och tyst?”.
Arga Andersson blev ett begrepp som fick eget liv på Twitter och som också har letat sig in i traditionella medier. Socialdemokraterna säger nu att det här är en organiserad kampanj för att försvaga Magdalena Andersson. S-ledarens pressekreterare Mirjam Kontio skriver att Moderaternas grepp är ”hämtat ur Trumps spelbok” och Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin säger till Expressen att borgerligheten ”smutskastar sina motståndare” när deras egna förtroendesiffror dalar.
”Ett försök att slå undan benen”
Att utmåla dem som arga, eller att de på olika sätt inte kan hantera sina känslor, är en vanlig strategi när det gäller att slå ner på kvinnliga politiker. Det säger Jenny Madestam, docent i statsvetenskap på Södertörns högskola, som precis kommit ut med boken ”Maktens kvinnor”. I den intervjuar hon både nuvarande och före detta partiledare och visar hur de bedömts hårdare än män i politiken.
– Att säga att någon är arg för lätt tankarna till att personen är emotionell och inte rationell. Att man står och skriker och viftar men inte har någon substans. Det handlar om att försöka relatera Magdalena Andersson till känslor. Och politiken, inte minst i svensk kontext, är väldigt förnuftsbaserad och kunskapsorienterad. Det är ett sätt att försöka slå undan benen på henne genom att säga att hon är ilsken och inte vid sina sinnens fulla bruk, säger Jenny Madestam.
Något som inte skulle fungera alls på samma sätt på en man i politiken.
– Nej absolut inte. Det hänger ihop med våra föreställningar om kvinnligt och manligt och föreställningar om vad ett ledarskap präglas av. En man som visar sig arg är mer vedertaget och inget som vi reagerar på. Men en kvinna som visar upprördhet eller som visar sig bestämd bryter mot normen kring hur en kvinna är och vad hon gör.
Magdalena Andersson själv säger till Dagens ETC att det inte är första gången som hennes politiska motståndare försöker utmåla henne på det här sättet.
– Det är vanligt att inte minst män säger att kvinnor är arga om de är bestämda och tydliga. Men med det sagt finns det mycket att vara förbannad över. Hur regeringen väljer att sänka skatten för höginkomsttagare hellre än att skydda barnfamiljerna genom den här krisen. Hur man bryter vallöfte efter vallöfte. Man agerar på ett sätt som gör väldigt många människor i Sverige förbannade.
Höjd konfliktnivå
Johan Sjölander, chef på S-kopplade Tankesmedjan Tiden, har reagerat på att alla inlägg om Magdalena Anderssons ilska verkar vara samordnade. Han tror att anledningen är att den politiska konfliktnivån har höjts ett snäpp de senaste veckorna.
– Med diskussionen om de socialdemokratiska lotterierna, Magdalena Anderssons reaktioner på det och den breda kritiken mot regeringen som när det gäller utnämningarna till universitetsstyrelserna till exempel. Det faktum att Magdalena Andersson är så populär är ett problem för borgerligheten. Att försöka sänka förtroendet för socialdemokratiska partiledare har varit en strategi under långt tid i svensk politiken. Ända tillbaka till Olof Palme och vidare genom Persson, Sahlin, Löfven, säger han.
Johan Sjölander tror visserligen att den breda allmänheten inte är så mottaglig för just påståenden om Anderssons ilska.
– Jag tror att folk tycker att det är bra med en ledare som säger vad hon tycker. Men det är klart att det handlar om att nöta in en negativ bild av Magdalena Andersson, så vi ska inte underskatta uthålligheten.
Kopplas till Svenskt Näringsliv
När Dagens ETC går tillbaka och letar upp var den senaste veckans påståenden om Magdalena Andersson ilska startade hamnar vi som sagt på Instamgram-kontot Kränkvärt. Instagram-kontot drivs av Philip Syrén, en av huvudpersonerna bakom Näringslivets Mediaservice.
Dagens ETC har tidigare visat hur Näringslivets Mediaservice är en dold del av Stiftelsen Fritt Näringsliv, som också driver tankesmedjan Timbro och det mer offentliga Näringslivets Medieinstitut. Stiftelsen Fritt Näringsliv är i sin tur starkt kopplat till Svenskt Näringsliv som utser och entledigar styrelseordförande och tre av styrelsens ledamöter. Näringslivets Mediaservice delar lokaler med Timbro och är Stiftelsen Fritt Näringslivs största verksamhet efter just Timbro.
Dagens ETC har tidigare avslöjat hur Philip Syrén, mannen bakom Kränkvärt, också varit mannen bakom Facebook-gruppen Energiupproret.
Vi söker Philip Syrén för att fråga honom om videon som han delat, men han återkommer inte. Det gör inte heller Hanif Bali eller Oliver Rosengren som delat den vidare. Svenskt Näringslivs presschef Amanda Florin svarar kort och gott att organisationen inte har något med kampanjen att göra.
Magdalena Andersson kommenterar uppgifterna om att en person och en organisation kopplad till Svenskt Näringsliv ligger bakom videon så här.
– Jag undrar om alla företag som är med och betalar Svenskt Näringsliv är medvetna om det.