Den 30 november presenterades regeringens särskilda utredning om flygskatten, i vilken slutsatsen dragits att införandet av en flygskatt är nödvändig för att hejda klimateffekterna från svenskarnas kraftigt tilltagande resande med flyget.
Enbart under det första kvartalet 2016 ökade inrikesflyget sin trafik i Sverige med 340 000 passagerare, i jämförelse med samma period året före.
Men branschorganisationen Svenskt flyg slår med en kampanj ifrån sig och påstår att flygnäringen är den enda branschen som fullt ut står för sina egna samhällskostnader.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
På sociala medier hävdar man att flygskatten inte skulle få några som helst positiva effekter för klimatet, utan snarare kan innebära att utsläppen av växthusgaser ökar – vilket man anser sig finna stöd för i regeringens utredning.
”Rent nonsens”
Svenskt flyg uppmuntrar istället svenska resenärer till att fortsätta flyga mer. Det eftersom inrikesflyget ändå inte står för mer än fem procent av Sveriges årliga utsläpp av koldioxid, vilket totalt inte motsvarar mer än en promille av de globala utsläppen.
Gunnar Lind, politisk kampanjstrateg för Greenpeace Norden, provoceras av Svenskt flygs inställning till klimatomställningen.
– Det är ett helt absurt påstående. Ja, de svenska utsläppen är ganska små i ett globalt perspektiv, men om man applicerar samma resonemang på exempelvis Europas värsta kolkraftverk blir det tydligt hur snett man hamnar. I ett globalt perspektiv står ju inte det värsta kolkraftverket för så många procent av totalen, eller hur? Och även om Sveriges del av de totala utsläppen är små, så måste man räkna per capita för att nå en rimlig jämförelse. Och per capita ligger Sverige väldigt högt i en internationell jämförelse, säger han.
Att utifrån utredningens slutsatser påstå att flygskatten inte kommer att påverka de svenska utsläppsnivåerna, alternativt att den till och med skulle kunna bidra till att utsläppen av koldioxid ökar, är inget annat än ren nonsens, konstaterar Gunnar Lind.
– Utredningen visar klart och tydligt att utsläppen kommer att minska till följd av flygskatten, säger han.
Utredning förespråkar
Regeringens särskilda utredare Gabriella Loman skriver i utredningen om flygskatten att: ”Skatten förväntas leda till begränsade men positiva effekter för klimatet genom minskade utsläpp av koldioxid och en minskning av övrig klimatpåverkan från flyget. När hänsyn tas till ökade utsläpp från andra trafikslag genom överflyttningar från flyget kan nettoeffekten förväntas uppgå till en reduktion om 0,08 till 0,2 miljoner ton koldioxidekvivalenter.”
Och även om den förväntade minskningen är liten, så är
den viktig, framhåller Gunnar Lind.
– Dels bromsar det flygets tillväxt, vilket är viktigt eftersom Sverige är ett av få länder inom vilket flygandet fortsätter att öka. Dels kan det få människor som flyger att fundera kring vad de håller på med. Men framförallt kan man ju fråga sig varför just flyget ska vara ett skattefrälse som inte behöver stå för sina klimatutsläpp, säger han.
Slipper utsläppshandel
Jonas Åkerman, trafikforskare vid avdelningen för miljöstrategisk analys på KTH, menar att det finns ett litet korn av sanning i Svenskt flygs påstående om att flygskatten kan innebära en risk för ökade utsläpp av växthusgaser.
– Deras påstående bygger på en formulering i utredningen om flygskatten. Det står att vi kan få en överflyttning från inrikesflyget till personbilstrafiken, som till skillnad från flyget inte omfattas av utsläppshandeln. Men utsläppshandeln gäller bara flygresor inom EU, vilka enbart motsvarar en tredjedel av de flyg som avgår från Sverige. Två tredjedelar av flygresorna beskattas alltså inte alls för sin klimatpåverkan, säger Jonas Åkerman.
Och just därför menar han att en nationell flygskatt kan vara lämplig som ett temporärt styrmedel.
– På lång sikt behövs internationella styrmedel, men i väntan på att de blir tillräckligt kraftfulla är en passagerarskatt i kombination med avdrag för användning av biobränsle ett steg i rätt riktning, säger Jonas Åkerman.
Anna Wilson, generalsekreterare på Svenskt flyg, invänder och menar att flygskatten inte alls kommer att leda till att flygbranschen blir mer hållbar.
– Målsättningen med flygskatten är ju att dämpa ökningen av flygtrafiken, men de flyglinjer som dras in här i Sverige, kommer enbart att flytta utomlands. Det kommer ju knappast bli så att flygplanen står kvar på marken. Det har inte flygbolagen råd med. Därför kommer klimateffekten helt att utebli, samtidigt som tillgängligheten i Sverige kommer att minska och drabba ekonomin, säger hon.