Och det är också Jan Björklunds Liberalerna som ligger bakom att mobilförbud i skolan är en av punkterna i januariöverenskommelsen. En utredning ska tillsättas i höst och ny lagstiftning ska enligt överenskommelsen vara på plats 2021. Men är mobilförbud rätt väg att gå?
Torbjörn Ott är doktor i tillämpad informationsteknologi med inriktning utbildningsvetenskap och har mobiltelefoner i skolan som forskningsområde. Han konstaterar att skolan och samhället har lagt mycket energi och pengar på att digitalisera skolan. Samtidigt betraktas elevernas egen teknologi, deras mobiltelefoner, som störande.
– Det kan hänga ihop med att olika föremål också har ett socialt värde och i skolan signalerar mobiltelefoner ointresse och distraktion, säger Torbjörn Ott.
Det kan också hänga ihop med att mobiltelefonerna är en teknologi som inte tillhandahålls av skolan och därmed utmanar den traditionella pedagogikens klassrumslogik, och maktförhållandet mellan elever och lärare.
Så problemet är att skolan inte hänger på och utnyttjar det faktum att varje elev numera har ett eget potentiellt pedagogiskt verktyg med sig?
– Skolan har inte ombetts att hänga på, säger Torbjörn Ott.
Detta trots att det finns ett helt forskningsfält – Mobile learning – som visar på mängden användningsområden där mobilen kan användas för inlärning.
– Jag förnekar inte att det finns problem kopplade till mobilanvändning i skolan. Lärare kan få sin undervisning förstörd om elever inte lägger undan mobilen. Det är ett problem som måste lösas, men det är viktigt att nyansera frågan. Istället för förbud kan skolan lära elever strategier för att använda mobilen så att den bidrar till skolarbetet utan att förstöra det, och att träna eleverna i att lägga undan den när den inte behövs, säger han.
Att mobilen stjäl uppmärksamhet är inte bara ett problem i skolan påpekar han. Tänk föräldrar med småbarn i parken.
Björklund en centralfigur
Frågan är varför mobilförbud i klassrum ska utredas igen – samtidigt som utvecklingen i skolan på andra områden går mot ökad digitalisering. Torbjörn Otts studier kan ge en del av svaret.
Han har bland annat granskat den offentliga debatten om skolan och mobiltelefoner med utgångspunkt i artiklar i svensk dagspress från 1990-talet och framåt.
– I en tidig artikel från 1996 framställs mobilen som något positivt, det går att skicka bilder med den, det är avantgarde. Men redan 1998 omskrivs den som en del i ett störningspaket tillsammans med saker som snus och kepsar, säger Torbjörn Ott.
I artiklarna framträder därefter ett cykliskt mönster där en av centralfigurerna är Jan Björklund.
– Inför valet 2002 lanserar Folkpartiet idén om att förbjuda mobiltelefoner i skolan. Det är en första topp i mobildebatten. Inför valet 2006 blossar debatten upp igen. Björklund figurerar i omkring 50 procent av materialet.
Lärarfack positiva till förbud
Året därpå, 2007, inför den nya borgerliga regeringen lagstiftning som ger lärarna rätt att beslagta föremål som stör undervisningen.
– Mobilen är central i debatten som leder fram lagstiftningen, även om mobilen inte nämns i själva lagtexten, säger Torbjörn Ott.
Efter det tonar debatten av ett tag, men valåret 2014 är det dags igen.
– Folkpartiet gjorde tidigt analysen att det gav medvind att tala om frågor som angår många människor, som att förbjuda mobiler i skolan.
Men i debatten har fokus lagts på mobiltelefonen som en fråga om ordning, disciplin och förbud snarare än som en pedagogisk fråga, menar han.
– Det är inte konstruktivt, eftersom det signalerar att mobilen ska bort. Men mobilen är en del av samhällets infrastruktur, vi till och med deklarerar i mobilen, säger Torbjörn Ott.
Vad januariavtalets punkt om mobilförbud i klassrum kommer att resultera i är för tidigt att säga, menar Torbjörn Ott.
– Lärare har redan idag stora möjligheter till mobilfria klassrum, det återstår att se vad ett eventuellt förslag kommer att utmynna i, säger han.
Åsa Fahlén, ordförande på Lärarnas Riksförbund, kan ändå se fördelar med en eventuell skärpning av lagstiftningen.
– Det positiva med ett mobilförbud är att det klargör att det är läraren som har avgörandet om, när och hur mobiler ska användas i skolan. Den tyngdpunktsförskjutningen tycker vi är viktig.
– Men givetvis löser inte enbart ett mobilförbud de arbetsmiljöproblem som elever och lärare upplever. Det krävs framförallt att lärare har tillräckligt med tid till att förbereda och efterarbeta undervisningen. Väl förberedda, strukturerade lektioner leder till ökad trygghet och studiero, säger Åsa Fahlén.
Borde det vara förbjudet för elever att ha mobiltelefon på när de inte används i undervisning?
Emil Rosenkvist
Årskurs 8 i Sollentuna Musikklasser
– Jag tycker att man ska lämna in mobilen under lektionen om man kommer att använda den för privat bruk. Men om man kan hålla sig ifrån att använda mobilen tycker jag man ska få ha den.
– Vi använder oftast inte våra mobiler i undervisningen, vi använder datorer. Jag använder bara min mobil när min dator inte är laddad, eller när jag av någon anledning inte har tillgång till min dator.
– Jag tycker inte att mobilen stör men ibland kan man bli frestad av att ta upp den. Men annars nej.
Freja Carnhede
Årskurs 6 i Östra Tornskolan i Lund
– Ja, det är en bra idé. Det finns så mycket annan elektronik man kan använda, som skoldatorerna, istället för att ta upp mobilen.
– Jag använder mobilen på lektioner ibland. Exempelvis för att googla upp vad ett ord betyder eller annan information, men också som miniräknare och för att lyssna på musik.
– När vi inte får ha mobilerna ligger de i skolväskan, eller i en låda hos läraren. Det finns de som tar fram mobilerna fast de inte ska användas, men det brukar inte störa för det mesta.
Lydia Otter
Årskurs 8 i Mariaskolan, Stockholm
– Nej, det är min mobil, och om den inte stör så vill för jag ha den i fickan, och inte att den ska ligga i nån trasig plastlåda nånstans.
– Jag använder den på vissa lektioner. Om något är oklart när vi gör instuderingsfrågor på NO-lektionerna till exempel, så säger läraren att vi kan googla upp det och läsa på om det.
– Mobilerna stör oftast inte. Det som kan vara störande är när lärarna avbryter undervisningen för att säga till någon, som kanske bara ville kolla vad klockan är, att lägga ner mobilen.
Eric May Baldé
Årskurs 7 i Skarpatorpskolan, Stockholm
– Nej! Mobilen kan ju användas som hjälpmedel. Det kan hjälpa att lyssna på musik i mobilen på mattelektionen för att kunna koncentrera sig. Om man har den på ljudlöst och inte messar eller ringer så stör den inte.
– Ja, vi använder den ifall vår I-pad inte har batteri. Vi brukar använda hemsidor som Gleerups och Edqu som man lär sig språk och NO-ämnen på.
– Det är inte mobilerna som stör, vissa människor stör och det spelar ingen roll om de har mobil.