Ändå genomfördes undersökningen innan styrelsen gick ut med flyttplanerna – för att slippa svensk resolutionsavgift och bankskatt.
Var fjärde vill byta bank
Efter flyttbeskedet har flera svenska fackförbund sagt att de ska lämna banken, och en ny undersökning (av Inizio på uppdrag av SvD) visar att en miljon av Nordeas drygt fyra miljoner svenska kunder överväger att lämna banken.
Ledningen har hittills duckat på frågan om hur många kunder som redan lämnat banken.
– Låt oss vänta en månad eller två. Dag ett hade vi många inkommande samtal. Det var emotionellt, men vi förklarade och kunderna sa "okej, nu förstår vi lite bättre", sa vd:n Casper von Koskull till SvD.
Hårda siffror
Den frilansande webbutvecklaren Dennis Nyström störde sig på styrelsens undvikande svar och ville servera banken lite hårda siffror. Därför lanserade han protestsajten hejdådå.se.
– Att Nordea hela tiden gick ut och sa att "ingen är missnöjd med vårt beslut" blev lite av en trigger för mig. Vadå, ingen är missnöjd? Jag är inte ens kund hos Nordea, men känner ändå frustration överatt de flyr sitt samhällsansvar, säger Dennis Nyström.
På sajten kan alla som ogillar bankens flyttmanöver – Nordeakunder eller inte – via ett formulär berätta om sitt missnöje och vad banken riskerar att gå miste om i kronor och ören om flyttlasset går.
– På sajten visualiseras riktiga siffror, både beträffande antal personer och vilka tjänster som bolån, privatlån och sparpengar som kunderna tar med sig om de byter bank, säger Dennis Nyström.
Flyttar "idioterna"?
När formuläret är ifyllt skickas ett automatiskt infomejl till Nordea.
– Nordea har utmärkt sig på flera sätt – med skatteplanering, penningtvätt, Panamadokumenten och nu senast avslöjandet om att de upplåter ett konto åt Nordiska motståndsrörelsen, men sajten fokuserar på flytthotet och deras allmänt egoistiska inställning att bara bry sig om aktieägarna, säger han.
En inställning som Nordeas ordförande Björn Wahlroos oblygt gjort sig känd för att torgföra med uttalanden som "80 procent av människorna är idioter, åtminstone när det handlar om pengar".
Återstår att se om "idioterna" nu väljer att flytta sina pengar och lån från Nordea till en bank som inte öppet hånar dem.
– Jag vill understryka att jag inte är någon talesperson för missnöjda Nordeakunder. Jag är en konsument bland andra, som liksom många andra tycker att Nordeas beteende sticker i ögonen och vill göra något, säger Dennis Nyström.
Eller som det står på sajten: Drar ni, så drar vi – #hejdådå.