Sagostunden på biblioteket med dragartisterna Lady Busty och Miss Shameless har varit en populär lovaktivitet i flera svenska kommuner det senaste decenniet. Enligt beskrivningen får besökarna "uppleva en sagostund där världen får vara precis så olik, stor och kärleksfull som den faktiskt är".
Bibliotek som bokat in aktiviteten har under hösten fått ta emot en våg av hot och hat. I Trelleborg satte kulturnämndens ordförande Magnus Isgren (SD) själv stopp för aktiviteten. Några dagar senare röstade dock resten av kulturnämnden i enighet ner beslutet. Flera riksdagspolitiker, inklusive kulturminister Parisa Liljestrand (M) har därefter kritiserat SD för att inte hålla armlängds avstånd till kulturen.
"Drar in barnen i klubben"
I barndomsforskning har man i västvärlden kunnat se en ökad oro för barns utsatthet under det senaste århundradet. Men sällan pekas de värsta riskerna ut, det vill säga våld och övergrepp i hemmet. Istället riktas oron mot det som uppfattas som annorlunda och obekvämt i samhället, enligt Maria Brock som driver ett forskningsprojekt på Malmö universitet om hur barn används som symboler i anti-genusrörelser.
– Folk tolkar det obekväma som något som måste vara dåligt och när det rör barn blir dessa känslor ännu mer akuta. För kritikerna är sagostunden förknippad med hbtq-scenen, klubbar, fräck humor och regelbrytande kring genus. De ser det som att man drar in barnen i klubben, och in i en typ av sexuell fetisch, men det är förstås helt avkontextualiserat, säger hon.
Dragqueen story hour handlar enligt Brock mer om det fantasifyllda som har med barns fascination av häxor, magiker och prinsessor att göra, snarare än något snuskigt. Det är en slags fortsättning på traditionen att låta vuxna klä ut sig till älvor, clowner och alla möjliga magiska varelser och läsa böcker för barn.
– Man vill visa att det går att föreställa sig andra identiteter, sätt att se på världen och att du med en peruk och en kostym kan vara den du vill för en dag, eller så länge du vill.
Tvetydiga namn
Kritiker har till stor del reagerat på artisternas namn, Lady Busty och Miss Shameless, som de tycker anspelar på sex. Men att göra den typen av association beror också på vilka förutfattade meningar de själva har, enligt Brock. "Busty" refererar till någon med större byst, men behöver inte ses som sexuellt om man inte själv lägger in den värderingen. En skamlös person kan också sakna skam för många saker, som inte behöver vara av sexuell natur.
– I det här fallet är namnen ganska tvetydiga och jag skulle placera dem långt ner på en provocerande skala. Men överlag när det kommer till moralpaniker handlar det inte om själva saken, utan föreningskedjan. En av de stora fördomarna som homosexuella män har mött genom århundradena är ett samband med pedofili, som uttrycks och i anti-gay-smutskastningar och hatretorik, säger hon.
Ov Cristian Norocel, docent i genusvetenskap vid Lunds universitet har forskat på högerpopulistiska antigenuskampanjer. Han kopplar de starka reaktionerna mot dragqueen-eventen till att högerpopulister fått mer politisk makt och en större plattform att driva kulturkrig på.
– Dessa attacker skulle också kunna ses som en politisk avledningsmanöver. Det är betydligt lättare för högerpopulisterna i både USA och här i Sverige att förbjuda drag-artister att läsa sagor eller att förbjuda hbtq-flaggan på kommunhusen, än att fokusera på mer komplexa politiska frågor. Dessutom är hetsen mot drag-artister ett enkelt sätt för högerpopulistiska politiker att fånga mediernas och allmänhetens uppmärksamhet, säger han.
SD ger självförtroende
RFSL, riksorganisationen för hbtqi-personers rättigheter ser hoten och påtryckningar från högerpopulister som en del av ett globalt mönster.
– Politiker i andra delar av världen som Ungern och USA vill inte att personer under en viss ålder ska behöva se, ta del av eller undervisas om hbtqi för att det är skadligt, gör barn förvirrade eller till och med gör barn till hbtqi-personer. Den här retoriken som tidigare hörde hemma bland anonyma trollkonton på sociala medier har spridit sig till ledande politiker på många platser runt om i världen, inte minst lokalt här i Sverige, säger Elias Fjellander, förbundsordförande i RFSL ungdom.
Han tror att det är Sverigedemokraternas framgångar nationellt som gett lokalt förtroendevalda ett självförtroende att försöka kränka mänskliga rättigheter, yttrandefriheten och strypa kulturens frihet.
– Men om det första steget är att kränka kulturlivet, när kommer man då börja ifrågasätta vår möjlighet att vara de vi är och elevers rätt till undervisning kring sexualitet och om hur olika kroppar fungerar?