– De människor som kör bil och vill komma fram kan tänka sig att det här är en försämring, men trafiken går inte så mycket snabbare i genomsnitt, då de ändå måste bromsa in vid rödljus, säger miljökommunalråd Ulf Kamne.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Sänkningen beräknas leda till över 20 procents minskad bränsleförbrukning, och därmed till färre utsläpp. Dessutom kommer trafikbullret att minska, samt slitaget på vägar och däck, vilket sprider farliga partiklar och mikroplaster i luften. Bara i Göteborg beräknas 200 människor årligen dö i förtid på grund av föroreningar och partiklar i luften, enligt forskning.
Den andra stora orsaken för att sänka hastigheten är en ökad trygghet.
– Åtta av tio människor som blir påkörda i 50 kilometer i timmen dör. Bara en av tio dör vid 30 km i timmen, förklarar Ulf Kamne.
Vill se fler fotgängare
Moderate ledamoten i trafiknämnden, Axel Josefson, motsätter sig dock sänkningen.
– Det är ju inte särskilt lyckat om Göteborg ska ha en annan hastighet än andra städer. Risken är att trafiksäkerheten kan bli sämre när det blir oklart, förklarar han.
Kamne är dock inte orolig. Han vill se fler fotgängare i city och fler butiker och caféer med öppnar dörrar och uteservering. Som en del av fartsänkningen har ett pilotprojekt med lägre hastigheter genomförts i Lundby.
– Det var ett mycket lyckat projekt som boende var mycket nöjda med, säger Kamne.
Kostar extra
Hastighetssänkningar är även på gång från statligt håll. Bashastigheten i tätort ska under året minskas till 40 km/h runt om i landet. Då står staten för utgifterna med bland annat nya trafikskyltar. Beslutet att ha ytterligare lägre hastighet i Göteborgs innerstad kommer således behöva bekostas med kommunala medel. För närvarande har 75 miljoner vikts för detta, vilket även kan gå till att bygga trafikgupp eller bredda trottoarer, enligt Kamne.
Axel Josefson tycker att denna extra kostnad är onödig, då hastigheten hur som helst kommer att sänkas till 40 km/h. Han är även orolig att framkomligheten kommer att försämras.
– Hastigheten har en betydelse för hur mycket trafik vi kommer att kunna hantera. Kollektivtrafiken kommer gå långsammare också, avslutar han.
Haidar Alnajjar, 18, Angeredsbo
– Det är en väldigt dålig idé! Då måste man vakna tidigare för att ta sig till jobbet.
Natalie Julin, 28, med dottern Elissa, 1
– Jag tror det är bra. De kör rätt så snabbt här på Linnégatan. Skulle en cyklist cykla ut eller ett barn springa ut så hinner bilarna inte stanna. Det här blir bra för cyklister och barnfamiljer. Olyckor sker ju så lätt här i Göteborg, med alla spårvagnar. Det är lättare att köra i Stockholm.
Torbjörn Andersson, 63, jobbar på Fiskvagnen Linné
– Det är jättebra! Det går alldeles för fort på Linnégatan, trots att det finns vägbulor och bilar som korsar. Femtio kilometer i timmen är helt enkelt för fort på vissa ställen.