Långa gator med många p-platser och stor betydelse för rotationen i city kontrolleras oftare än andra då kommunens ”lapplisor” går ut på stan för att bötfälla felparkerare.
Vill man minska risken för att bli lappad, även om man skulle glömma att fylla på p-automaten i tid, ska man alltså undvika Barnarpsgatan, Brahegatan, Mellangatan och Gröna gatan. Dessa gator har nämligen toppat statistiken över p-böter både 2012 och 2013.
– Brahegatan och Gröna gatan är gator med både avgift och städdag och därför är det många som missar både att fylla på automaten i tid och att flytta bilen, säger Reimer Selero, chef för kommunens parkeringsavdelning.
Enligt statistiken utgörs den vanligaste parkeringsförseelsen av att bilister parkerar fel på taxiplats. Men siffran är ifrågasatt av dem som jobbar ute på fältet.
– Vanligast är nog att folk missar att betala eller förnya sin p-avgift och att de parkerar för nära en korsning, säger parkeringsvakten Marianne, som haft Jönköpings gator som sin arbetsplats i flera år.
Få klagar
På andra håll i landet är hot och våld vardagsmat för hennes kollegor. I Jönköping är klimatet snällare. De allra flesta som får bilen ”lappad” betalar snällt sin bot, utan knot.
Bara cirka 400 av fjolårets totalt 15 783 böteslappar bestreds och för det mesta möter Marianne och hennes kollegor förståelse för sin roll när de rör sig på parkeringsplatser och gator i city.
– Men en liten del kan bli frustrerade och då är det ju jag, som står där, som får ta emot deras frustration, säger Marianne.
För det mesta är människorna Marianne möter både trevliga och tacksamma för att hon finns där, i vimlet.
– Jobbet som parkeringsvakt är mycket mer än att bara skriva anmärkningar, säger hon. Vi är kommunens ansikte utåt, eftersom vi bär uniform syns vi när vi är ute och det leder ofta till att folk vänder sig till oss med frågor som rör allt möjligt.
Men några gånger har det hänt att hon känt sig hotad, och som p-vakt har hon fått både utbildning och utrustning som ska hjälpa henne att försvara sig, om hon skulle bli angripen.
– Klimatet har ändrats lite de senaste åren, förklarar Marianne. Det har blivit hårdare, kanske har det att göra med att kostnaden för en anmärkning har höjts.
– Tusen kronor för felparkering på en handikapp-plats kan kännas mycket om man bara stått där några minuter. Många tänker nog inte på att det är vi som håller ordning och ser till att de kan hitta parkering när de ska handla i city, till exempel.
Färre böteslappar
Framkomlighet, tillgänglighet och rotation är ledorden för kommunens parkeringsavdelning. I områden där man har problem att få trafiken att flyta smidigt gör parkeringsvakterna extra insatser, vilket på flera håll lett till stora förbättringar. Bland annat har antalet böteslappar minskat, från 2011 års 18 400, till 17 019 under 2012 och 15 783 i fjol.
Jönköpings bilister, som blivit bättre på att göra rätt, har också en del i den neråtgående trenden. Men Remier Selero är övertygad om att siffrorna går att förbättra ytterligare – även om han inte vågar hålla sig med en nollvision.
– Felparkering är ett problem, men ingen ny företeelse, säger han. Idag handlar det i första hand om att försöka få dem som parkerar fel att ändra sitt beteende.
– Om alla till exempel kunde lägga in en påminnelse i sin telefon skulle felparkerandet minska mycket.