Inne i fabriken hörs ljudet från maskinerna som tillverkar kartonger på löpande band. Teskedsgumman, Mysteriet på Greveholm och Sunes jul. Många är kalendrarna som har passerat maskinerna som de anställda övervakar. I år är det Piratskattens hemlighet som har tillverkats här. Och arbetet drogs igång redan i mitten av augusti.
– När de flesta går runt i shorts och njuter av sommaren börjar vi tänka på julen. Julkalendern involverar hela företaget och tryckpressen är igång dygnet runt, berättar säljaren Benny Stenmark som jobbar på Schur Pack i Kumla.
Att man börjar så tidigt beror på att kalendrarna både ska hinna tryckas och sedan distribueras ut över hela Sverige. Företaget i Kumla är ensamma om att tillverka SVT:s och SR:s adventskalendrar och det har de gjort sedan 1973, i 41 år.
– Det är nog inte så många som känner till det. Vi fick jobba ganska ostört i flera år, men på 70-talet var det flera företag som var intresserade av att producera julkalendrarna innan de såg vilket jobb det var, säger Kent Sohlman, arbetsledare för produktionen, som har varit med ända från starten.
Startar arbetet i januari
Kalendrarna går igenom många olika moment innan barnen kan öppna luckorna hemma i tv-soffan. Redan i januari har företaget ett första möte med SVT och SR samt med de konstnärer som ska formge årets kalender. När alla är överens, så sker ett första provtryck. När det slutgiltiga resultatet är godkänt trycks kalendern i den planerade upplagan. Sedan ska den stansas och limmas, och slutligen packas i det emballage vi ser i butikerna.
– Att få till luckorna är ett hantverk. De får inte sitta för nära kanterna för där ska limmet placeras. Med små knivar tillverkar vi luckorna och de får inte sitta för hårt eller för löst. Kalendern får ju inte gå sönder, säger Kent Sohlman.
1960 sändes den första julkalendern i tv. Först ut var Titteliture. Därefter har många populära julkalendrar visats. Några av de mest hyllade genom tiderna är Mysteriet på Greveholm, Sunes jul, Trolltider och Teskedsgumman varav samtliga finns i guldram längs väggarna på Schur Pack i Kumla.
– Man kommer ju ihåg Teskedsgumman, den har vi kört två eller tre gånger. Från början var det också två separata kalendrar, men i dag sitter radio- och tv-kalendern ihop, säger Hans Gullberg, innesäljare.
Ser ljust på framtiden
Men upplagan av den tryckta julkalendern har minskat under årens lopp. I dag har den en upplaga på 350 000 jämfört med tidigare då den trycktes i drygt en miljon exemplar. Trots detta ser företaget ljust på -adventskalenderns framtid.
– Vi tror att den kommer att finnas kvar, det har varit en dipp ett tag, men nu ser vi en ökning igen. Om du skulle ha frågat oss för tre år sedan hade vi kanske svarat annorlunda. Men jag tror att barnen och även vuxna vill sitta där och öppna luckorna för det finns en spänning i det. Julkalendern berör ju oss alla oavsett ålder, säger Benny Stenmark.