– Den busstrafik vi har i dag är väldigt föråldrad, både i hur linjerna går och när det gäller turtäthet och när på dygnet som bussarna går, säger Joel Eklund, vd för Tepe och medlem i Fosiebys företagsgrupps styrelse.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Fosieby företagsgrupp driver nu på Skånetrafiken för att få en ändring.
– Området växer men busslinjerna ser likadana ut som de har gjort under lång tid. Det är anmärkningsvärt om man tänker på att det är 13 000 personer som arbetar här, säger Gudrun Magnusson, ordförande för företagarföreningen.
”Inga bussar efter klockan 18”
För att övertyga Skånetrafiken om vikten av bättre förbindelser har Fosieby företagsgrupp tagit fram egen statistik över resandet. Enligt den är det bara några enstaka procent av de som arbetar i området som i dag tar sig dit med kollektivtrafik. Anledningen till detta är, enligt Joel Eklund, att det i de flesta fall helt enkelt inte går.
– Bara för att ta ett exempel så är det många här som jobbar skift, men det går inga bussar efter klockan 18, säger han.
Utöver bättre bussförbindelser vill företagarna att Fosieby planeras in som en station på Malmöringen, den nya tåglinje som planeras. Stationen skulle enligt företagarna skapa helt nya förutsättningar för dem som bor på Rosengård och Persborg att smidigt kunna ta sig till och från de jobb som finns i Fosieby med omnejd.
– Med en tågstation knyter man smidigt samman ett område med många arbetstillfällen och de omgivande bostadsområdena. Genom anknytningen till Hyllie så blir det dessutom smidigt för pendlare att ta sig hit, säger Joel Eklund.
Håkan Kristiansson, affärsutvecklare på Skånetrafiken, säger att man har lyssnat på kritiken.
– Det är de som jobbar skift i vissa delar av området som har längre till kollektivtrafik. Vi håller på att analysera läget och identifiera behov, för att se vad vi sedan kan göra för att åtgärda det.
Få hushåll har tillgång till bil
Fosieby ligger nära Rosengård, som är ett område där en stor andel är arbetssökande, och där få hushåll har tillgång till bil och där cykel-ägandet inte heller är lika utbrett som i resten av staden. Förbättrade förbindelser med buss kan underlätta för dem som bor där och som kan ta arbete i industribyn.