– Just nu har jag inget svar på hur vi kommer att gå vidare. Först får vi begära en förhandling för att få reda på lite mer. Så vi får gå in i någon slags informationsinsamling och sedan ta medlemsbeslut på hur vi ska agera, säger Robert Lindelöf, förtroendeman på Hamnarbetarförbundets lokalavdelning.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Han säger att de givetvis blev chockade över tisdagen varsel.
– Men samtidigt känns det som att det är vad arbetsgivaren har planerat hela tiden. Vi har alltid arbetat med hot om varsel, men det här känns som en genomtänkt plan för att få bort fasta anställningar och sedan ta tillbaka dem som blixt. Det är helt hänsynslöst, men helt i linje med hur APM alltid agerar, säger Robert Lindelöf.
”Blixt” är hamnbenämningen på arbetare utan anställning som kommer in och jobbar vid behov.
”Utestängda från förhandlingsbordet”
APM har varit duktiga på att förmedla bilden av hamnfyran som ”besvärliga”, enligt facket. Att det är deras stridsåtgärder som fått terminalen att stå still samt att de bångstyrigt nekat alla slags kompromisser. Men skrapar man på den ytan framståt snart en annan bild, menar Robert Lindelöf.
– Vi är ju utestängda från förhandlingsbordet och får inte företräda våra medlemmar. Vi får begära egna förhandlingar. Hur det ska gå till nu är svårt att säga. Här har vi att göra med en arbetsgivare som inte följer några etiketter, regler eller någonting. Allting med APM är mycket, mycket svårare än med något annat bolag här i hamnen.
Hamnarbetarförbundet organiserar 85 procent av arbetarna i Göteborgs hamn, och med övriga arbetsgivare har de inte upplevt några problem.
– Den hamnen jag personligen jobbar i, ro-ro-terminalen, går ju bättre än någonsin. Men där har de ett helt annat förhållningssätt till Hamnarbetarförbundet. Och det är samma sak i bilhamnen som ligger på andra sidan av APM. Så både till höger och vänster så finns inte de här problemen.
Färre fast anställda
Enligt Robert Lindlöv och Hamnfyran så varslar APM de 160 anställda för att sedan kunna ta in dem, eller andra igen i andra anställningsformer. Det är deras egen lockout av medarbetarna som fått driften att gå ner. När kunderna strömmar till igen, Göteborg är trots allt det billigaste sättet för dem att frakta sina varor, så återgår saker till det normala men med färre fasta anställningar.
– Det är vår analys. Och det är också vad VD:n har sagt. Vi hade ett avtal som hette 80/20. Och han har själv sagt till medlemmar att det borde vara 20/80 istället. Men det är inget jag kan styrka på annat sätt än via vittnesmål från medlemmar.
”Anpassar verksamheten till volymen”
Procentsatsen syftar alltså på andelen anställda kontra behovsanställda. APM själva hävdade under tisdagens presskonferens att det var ett tufft men nödvändigt beslut. VD:n Henrik Kristensen skrev i ett informationsblad att de befinner sig i en kritisk situation där punktmarkerade blockader och strejker har lamslagit deras verksamhet och att de därför tappat kunder. Väntade uppsägningar skulle därför anpassa verksamheten till nuvarande volym.
Men Robert Lindelöf har svårt att förstå logiken i resonemanget att varsel skulle säkra framtida affärer.
– Vill man säkra en bra service på terminalen så kräver det att man har bemanning. Det är väldigt konstigt att gå från fast personal till vid behovspersonal. Det finns väl kronor att räkna, men det finns också värde i att säkerställa en service. De andra hamnbolagen tänker på ett annat sätt. De vill ha folk på fasta anställningar för att säkra produktionen. Blixt är en väldigt opålitlig anställningsform. Både för den personen själv och för företaget, när man inte har några förpliktelser mot varandra. Det tar de andra hamnbolaget med i beräkningen.
Medling fortsätter
Parallellt med varslet fortsätter nu medlingen i den grundläggande konflikten. Hamnarbetarförbundet har hela tiden sagt att de kan tänka sig en så kallad ”nöjbar lösning” på de sex punkter de begärt.
– Det skrivs sällan i media om det. Det som skrivs är att vi sagt nej till medlarnas bud. Det som inte kommer fram är att vi själva har erbjudit ett antal bud, men som arbetsgivaren har förkastat. Det är bud som bägge parter hade kunnat leva med och som hade fått slut på de här konflikterna.
– De här sex punkterna har inte ens någon ekonomisk kostnad utan de handlar om att följa lagstiftningen. Men det de vill göra är att stänga ner Hamnarbetarförbundet för gott. Det visar deras agerande tydligt. De har bara riktat in sig på fredsplikten. Den är vi villiga att ge upp. Men det får vara för ett pris som ligger i linje med övriga fackförbund i Sverige. Vi säljer oss inte billigare.
Bereddda teckna hängavtal
Med det menas att Hamnarbetarförbundet är villiga att teckna ett avtal, en lösning, som i sin tur hade förbundit dem till fredsplikt.
– Men vi är inte beredda att till exempel teckna ett hängavtal som inte ger oss någon möjlighet att påverka arbetet. Ett rakt hängavtal innebär att vi får sitta med på förhandlingar som åskådare men utan mandat att förändra. Och det vore väldigt konstigt att sälja vår fredsplikt för något mycket mindre. En lösning vi kan tänka oss är ett trepartsavtal med Transport. Men då behöver de släppa in oss.
Transport, som alltså äger kollektivavtalet trots att de företräder många färre hamnarbetare har hela tiden vägrat ett trepartsavtal. Enda motiveringen de gett, när ETC Göteborg pratade med centrala ombudsmannen Peter Winsten i mars var att de företrätt hamnarbetare i 120 år och ämnade fortsätta med det. Han sade även att Hamnfyrans medlemmar var välkomna till dem Transport om de ville, men att ett trepartsavtal inte var aktuellt.
– Men det finns ingen konflikt här nere mellan fackförbunden. Det är viktigt att poängtera att konflikten är med APM. Ett trepartsavtal hade varit en väldigt fin lösning, men det finns väl större krafter där också inblandade, funderar Robert Lindlöv.
Ett annat alternativ som Hamnarbetarförbundet kan tänka sig är ett parallellt likalydande avtal.
– Det är att man skriver på en likadan avtalsstruktur som Transport och de rättigheter som följer med i kollektivavtalet. På så sätt har vi även fredsplikt men får möjlighet att påverka.
Hamnarbetarförbundet har, som rapporterats, sagt nej till de bud som medlarna hittills lagt fram. Men enligt Robert Lindelöf har de varit snarlika APM:s bud.
– Jag ska inte gå ut och undergräva den då det pågår medling just nu. Men jag tycker inte det har varit bra. Det är två gamla LO-basar som medlar och en av dem gick till och med ut i media och sa att det är kört för oss. Det känns lite konstigt att företrädas av dem. Men det är som det är. Vi kan bara hoppas på att nästa bud inte bara är samma som innan.
Sökt vd och chef
ETC Göteborg har under dagen sökt APM terminals HR- och förhandlingschef Sophia Tuveson samt VD Henrik Kristensen för att få bemöta Hamnarbetarförbundets kritik, men de har inte gått att nå.