”Någon som bor i Vilhelmina i Norrlands inland har ingen nytta av en elbil. Den går inte att köra mitt i vintern”. Så säger SD-ledaren i en intervju med Dagens industri, som publicerades under tisdagen.
SD har länge framhållit elbilar som något perifert för storstadsbor. Men det är en myt som Hans L Olofsson, boende i byn Kurkkio – 14 kilometer rakt ut i skogen från länsväg 395 i Pajala kommun – anser borde vara död och begraven vid det här laget. Själv har han kört elbil sedan oktober 2009, först en Tesla och nu en Volkswagen.
– Jimmie Åkesson har aldrig kört elbil i Norrlands inland, det kan jag säga direkt efter att ha hört det påståendet, säger han till Dagens ETC.
– Enligt min uppfattning är det absolut inga problem att köra elbil här. Det är snarare så att det har varit enklare för mig än när jag hade dieselbil, trots att det var en relativt modern sådan.
Hans L Olofsson har 12 mil till närmsta tätorterna Pajala och Kiruna. Han pendlar elva mil om dagen flera gånger i veckan och berättar att han klarar det problemfritt på en hemmaladdning.
– Vi har ju ett läge idag där man med enkelhet laddar hemma, och bor man i en villa i inlandet har man ofta väldigt bra laddmöjligheter till ganska låg kostnad. När jag hade dieselbil var jag tvungen att pricka in tankmöjligheter, eftersom det inte finns så många mackar på glesbygden längre. Så jag upplevde att det krävdes mer planering då.
Vad tror du ligger bakom den här typen av uttalanden i debatten?
– Det finns ett elbilsmotstånd som sprids på grund av okunskap och brist på egen erfarenhet. Sen finns det ju alltid teoretiska extrema situationer där det inte går att köra elbil, som om man ska dra en husvagn i ett väglöst land i 50 mil, men så ser ju inte medelsvenskens bilåkande ut.
Så du skulle inte avråda människor i Norrlands inland att skaffa elbil?
– Nä tvärtom. Och Jimmie Åkesson är välkommen att komma och hälsa på, så kan vi ta en sväng.