Svensk åkerinäring håller på att flaggas ut. Allt fler utländska yrkeschaufförer trafikerar våra vägar och lever i slumliknande miljöer, i lastbilar och på rastplatser runtom i Sverige. En ny studie bekräftar cabotagefusket.
– Det kan liknas vid modern slavhandel, säger Tommy Johnsson på Transportarbetareförbundet i Jönköping.
Problemet med utländska åkerier som konkurrerar med svensk transportnäring genom lönedumpning, undermåliga fordon och brott mot transportreglerna har funnits i flera år. Men sedan det i januari 2012 blev tillåtet för rumänska och bulgariska åkerier att trafikera Sverige med så kallade cabotagetransporter har problemet vuxit lavinartat.
Enligt EU:s regler är det tillåtet för utländska åkerier, som kör last från hemlandet till ett annat land, att kontraktera sig för nya frakter inom det andra landet på sin väg tillbaka – så kallat cabotage. I Sverige har man tolkat regelverket så, att den utländska åkaren får befinna sig inom landets gränser i högst fem dagar.
Men många åkerier struntar i reglerna och befinner sig i princip permanent i Sverige. I vissa fall rör det sig om rena lagöverträdelser. I andra tänjer man på reglerna genom systematiskt fusk. Det hävdar Tommy Johnsson, ombudsman på Transportarbetareförbundet i Jönköping.
– Det råder kaos i Jönköping, säger han. Speditionsföretagen sänker kostnaderna medan vi har allt fler utländska chaufförer som bor i sina bilar.
– Chaufförerna tjänar så dåligt, från 300 euro och uppåt, att de inte har råd att handla här i Sverige. På Torsvik kan man se hur de kör in ny personal och proviant med stora bussar.
– Det är mycket kriminalitet förknippat med det här också. Det handlar om ett modernt slaveri.
Saknar socialt skydd
En del av chaufförerna är anställda av utländska åkerier. Men många av dem arbetar idag åt svenska företag, som i den tuffa priskonkurrens som råder inte ser någon annan lösning än att byta ut hela sin svenska personal mot utländsk. Inte så sällan finns inget regelrätt anställningsförhållande mellan parterna. Chaufförerna betraktas som egna företagare och har därför inget som helst socialt skydd.
Som facklig ombudsman jobbar Tommy Johnsson hårt för att hejda utvecklingen. Dels för att förbättra chaufförernas villkor. Men också för att rädda den svenska åkerinäringen, innan det är för sent. Genom ett massivt lobbyarbete har han medverkat till en stor utredning – Cabotagestudien som slutredovisades nyligen. Studien är unik i sitt slag och visar att problemet är omfattande. I höst ska en ännu större studie göras.
Granska fusket
Socialdemokraterna arbetar också med problemet. I en motion, som riksdagsmannen Peter Persson från Jönköping varit med om att författa, kräver partiet skärpning:
– Vi vill att alla som arbetar i vårt land ska arbeta enligt kollektivavtal, säger Peter Persson. Vi vill också ha ett förbud mot inhyrda chaufförer från andra länder, de ska istället vara anställda.
– Vi vill också skärpa tillämpning och kontroll av de lagar som finns och ge myndigheterna rätt att klampa bilar, enligt samma modell som man har i flera andra länder. Vi vill även införa en vägslitageavgift för dem som trafikerar våra vägar och göra det svårare att få F-skattsedel.
Persson tror inte regeringen kommer att säga ja till motionen.
– Men om Socialdemokraterna vinner valet vågar jag lova att vi kommer att ta tag i det här problemet säger han. Idag granskar man sjuka och arbetslösa inpå bara hudvecken, medan de lättnader regeringen infört gällande F-skatten kostar oss 133 miljarder per år.