BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Men nu väljer en handläggare att berätta. Hen vittnar om hur ledningen på Försäkringskassan vid Globen i Stockholm inrättat en särskild ”expertgrupp” för att öka antalet avslag och om hur ”hårda” handläggare premieras. Vittnesmålet är anonymt. Det finns inget utrymme för kritik varken utåt eller internt. Det är ”otänkbart” och ”väldigt förbjudet”, menar handläggaren.
”Expertgrupp” har sista ordet
Försäkringskassans kontor vid Globen i Stockholm, avdelningen för sjukpenning, har infört nya arbetsrutiner. Sedan första december 2017 måste varje positivt beslut om sjukpenning efter dag 180, och alla beviljanden av sjukpenning till arbetslösa, granskas av en särskild ”medbedömargrupp” som Försäkringskassan kallar dem.
– Medbedömargruppen består av 4–5 handläggare, våra kollegor. De har handplockats av ledningen och är kända på kontoret för att göra fler avslag än andra, säger handläggaren på Försäkringskassans Globenkontor.
Det uttalade målet med den nya ”medbedömargruppen” är att öka andelen avslag.
– På informationsmötet inför att gruppen skulle installeras sa ledningen rakt ut att syftet var att göra fler avslag. Anledningen är att Stockholm stad syd varit långsammare än andra Stockholmskontor med att öka antalet avslag i enlighet med regeringens mål om ett sjukpenningtal på max 9,0.
”Avslag ger lönepåslag”
I Försäkringskassans skriftliga dokument talas det istället om att ”utfallsrättvisan” och ”kvaliteten” i bedömningarna ska öka.
– Men om syftet vore mer rättvisa bedömningar, som det står i den skriftliga beskrivningen, så borde även avslagen granskas. Men gruppen tittar bara på beviljade bedömningar, och vi är flera handläggare som upplever att de förordar avslag eller ytterligare utredning betydligt oftare än beviljande, säger handläggaren.
Enligt hen är avslagsstatistiken ständigt närvarande på jobbet, liksom olika grepp för att neka fler sjukpenning.
– Regeringens mål om att sänka sjuktalet hänger över oss och upprepas på varje stormöte och på mindre möten. Ledningen driver det väldigt hårt. Det förs diskussioner bland oss anställda, men ingen ifrågasätter målet eller den hårdare tillämpningen öppet. Man vågar inte ställas i dålig dager eftersom många avslag ger lönepåslag och premieras även på andra sätt.
Måsta ligga på rätt procent
En tidigare handläggare på Globenkontoret känner igen sig i berättelsen. Hen avslutade sin anställning för några år sedan men vittnar om att det fanns en liknande kultur på avdelningen redan när hen jobbade där.
– Jag upplevde att de som inte ifrågasatte riktlinjerna och gjorde mer strikta bedömningar utifrån grundreglerna, utan hänsyn till de undantag som finns – och därmed gjorde fler avslag – premierades framför de av oss som såg till hela bilden för den försäkrade.
Handläggarna på Globenkontoret måste skicka alla beviljade beslut till medbedömargruppen. Även om gruppen skulle ändra det positiva beslutet, får den uppgiften inte journalföras, enligt handläggaren som idag arbetar i verksamheten.
– Det är vi som måste sätta vårt namn under avslagen, även om vi kom fram till ett annat beslut. Jag undrar om det är juridiskt riktigt.
”Jag tänker på de sjuka”
Varje handläggares personliga statistik för beviljande och avslag registreras och följs upp vid regelbundna samtal.
– Man tittar bara på avsluten, inte på positiva saker som exempelvis hur många som återgått till jobb. Som handläggare ska man ligga på en viss procent avslag.
– Det sitter i väggarna, och stämningen på jobbet att avslag är bra, beviljande är dåligt. Det är fult att vara ”snäll”. De som tar ”tuffa” beslut är duktiga.
Hur upplever du ditt arbete under de här förutsättningarna?
– Man känner sig nedtryckt när ens bedömningar ifrågasätts på det här sättet. Det blir ett underkännande av erfarna människors arbete. Det handlar dock inte om prestige, utan jag tänker på de sjuka. Det är väldigt vanligt att människor som får avslag försämras, vilket dessutom innebär en belastning både för sjukvården och Försäkringskassan. Många sjuka som får avslag kommer tillbaka till oss för de kan inte jobba, säger handläggaren.