BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
Men fusket med parkeringstillstånden är utbrett. Framför allt förfalskar många de utländska EU-tillstånden, enligt en undersökning som Stockholms stad har gjort. För att komma till bukt med fusket vill därför den rödgrönrosa majoriteten i Stockholms stad nu införa en ny parkeringsstrategi där bland annat handikapptillstånden ska avgiftsbeläggas.
– Huvudmotivet är att komma till rätta med alla olagliga tillstånd som florerar i Stockholm som ställer till det och tar upp handikapplatser för dem som verkligen behöver det, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP).
Bara polisen får kontrollera
Enligt den undersökning som har gjorts finns det i dag mellan 700 och 1 000 ogiltiga tillstånd som florerar i stan, säger Helldén.
– Parkeringsvakterna får inte kontrollera dem, bara polisen. Och av de här EU-tillstånden är i princip alla falska.
Helldén tror att detta är en bra väg för att stävja fusket.
– Ja, det tror vi. Det kräver ju en del för att skaffa fram de här tillstånden och få tag på dem från utlandet.
Kritiken mot förslaget har varit hård från handikapporganisationerna.
– Man straffar dem som har rätt till tillståndet lagligt, som inte har gjort något brottsligt. Det är de som fuskar med tillstånden som borde sättas dit. Det här är helt sjukt, säger Nils Duwähl, ordförande för rörelsehindrades förbund, DHR, i Stockholm.
Det ursprungliga förslaget i höstas var att införa en avgift på 300 kronor i månaden för ett handikapparkeringstillstånd. I det nya förslaget är avgiften sänkt till 500 kronor om året.
– Det är inte pengarna det handlar om utan principen. Parkeringstillståndet är ju ett hjälpmedel för oss. Det har alltid varit kostnadsfritt. Om Stockholms stad fattar det här beslutet så kommer hela jävla Sverige att följa efter. Jag själv till exempel som bor i Stockholm, jobbar i Sundbyberg och har barn på skolor i en tredje kommun. Då ska jag ansöka om dispens i varenda kommun. Det blir en snöbollseffekt, säger Nils Duwähl.
Han menar att bilen är ett viktigt hjälpmedel för rörelsehindrade.
– Det är livsviktigt. Vi tar oss fram och tillbaka till jobbet, till skolor för att hämta ungar, allt. Vi är ju inte lika välkomna på tunnelbanan som alla andra. Bilen är lika viktig som rullstolen för oss.
Kan avgiften vara ett bra sätt för att minska antalet falska handikapparkeringstillstånd?
– Inte ett dugg, säger Nils Duwähl.
Även Jesper Sellerberg på Personskadeförbundet RTP:s Stockholmsavdelning är emot det nya förslaget om avgiftsbelagd parkering för rörelsehindrade.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Vi har varit med och samarbetat med DHR i den här frågan och står bakom dem, säger han.
Trafikborgarrådet har tagit del av kritiken från intresseorganisationerna.
– Jag har full förståelse för att man ogillar att det blir en dispensavgift, men jag tycker att man kanske missar poängen lite med det här. Om man har ett ogiltigt tillstånd så måste man betala. Men har du ett tillstånd så vänder du dig till Trafikkontoret och får ställa dig gratis för 500 kronor om året. Det gör att vi blir av med de här fuskarna. I Södertälje, Umeå och Uppsala har de system med full avgift, säger Daniel Helldén.
Om alla de 5 500 som i dag har handikapptillstånd skulle betala den årliga dispensavgiften på 500 kronor skulle det betyda en intäkt på 2 750 000 kronor.
– Vi vet ju inte hur många som kommer att söka den här dispensen. Alla kanske inte använder bilen så mycket att de tycker det är värt pengarna. Men vi gör inte det här för att få in pengar. Man kan mer se det som en administrativ avgift för de här tillstånden. Syftet är ju att bli av med fusket. Det är inte en intäktsfråga, säger Helldén.
Frågan bordlades på det senaste kommunfullmäktigemötet och ska tas upp på nytt på ett extrainsatt möte den 27 juni.