BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– Nu har vi det på grundläggande nivå. Vi ska härnäst också få in frågorna på avancerad nivå och att vi får till en progression, säger han.
Valbara kurser
Det finns också ett antal valbara kurser som till exempel miljöekonomisk profilkurs. Ännu så länge är de bara i början och han återkommer till att det tar tid.
– Om tanken på en hållbar utveckling ska få genomslag krävs det rörelser från flera håll: Näringsliv, utbildning och politik, fortsätter han.
Utbildningarna har olika metoder. Handelshögskolan i Göteborg var först och där började de med obligatoriska temadagar. I Umeå, som var förhållandevis tidigt ute, gör de på ett annat sätt:
– Vi försöker lyfta in perspektiven på alla kurser, så att de också examineras. Tanken är att de här frågorna ska integreras med kärnverksamheten, säger Lindberg.
Han tillägger att inslagen om hållbarhet inte är resultatet av någon påtryckning utifrån, utan att det har vuxit fram under en intern strategisk process. Det är en stor fråga och den är omdiskuterad. Ekonomi är ett brett ämne och det finns många åsikter. Och han säger att det inte bara handlar om klimat, utan också social hållbarhet och hälsa.
Studenterna får lära sig ett kritiskt förhållningssätt och att lyfta perspektiven. De lär sig inte bara om ekonomiskt ansvar, utan också hållbarhetsredovisning, liksom vilka effekter företagande har på samhället och miljön.
– Det leder till en breddad syn och ett större ansvarstagande.
I deras policy står det bland annat att Handelshögskolan i Umeå ska: Utveckla ansvarsfulla ledare med orientering mot hållbarhet och stärka forskningen inom hållbar utveckling.
Miljöcertifierad
Utbildningen är miljöcertifierad (Iso 14001) och Rickard Lindberg tycker att arbetet har landat i att lärare och forskare i huvudsak är positiva och gör det med stolthet.
Men det återstår mycket arbete. Han tycker att det behövs mer nätverk mellan högskolorna och de måste arbeta vidare med att utveckla och integrera hållbarhetstänkandet.
Studenterna då? Rickard Lindberg konstaterar att det finns de som inte tycker att det är viktigt, men signalerna säger att de i huvudsak är neutrala till positiva. Vi ser också fler examensarbeten med hållbarhetsinnehåll.
– Det finns behov av förbättringar och vi är inte i mål. Det behövs tid, säger han.