Hur ska det fungera? Hur ska du ta dig till debatter och möten i Sverige?
– Under de fyra år jag har suttit i parlamentet har jag rest mycket mellan Bryssel, Stockholm, Strassbourg och Uppsala. Med tåg. Det har funkat bra. Många av de möten vi har i partiet är redan idag dessutom digitala. Vi är spridda i hela landet och försöker så mycket det bara går att undvika flygresor.
EU driver på Sverige istället för tvärtom i miljö- och klimatpolitiken. Har EU blivit bättre eller har Sverige blivit sämre?
– Framför allt beror det på att den nuvarande regeringen inte har några som helst ambitioner på klimatområdet. Men den nuvarande EU-kommissionen är också mer ambitiös än den föregående. Så till viss del har EU kavlat upp ärmarna och verkligen försökt vara en ledande makt på klimatområdet.
Räcker det med EU för att få till den miljö- och klimatpolitik ni vill ha? Det kanske inte behövs lika höga ambitioner från Sverige om EU ändå styr över våra miljölagar.
– Nej, omställningen måste drivas på alla nivåer. Även lokalt och regionalt. Klimatanpassningar till exempel måste göras på lokal nivå eftersom förutsättningarna ser så olika ut på olika platser. Och även om EU:s klimatpolitik är mer ambitiös nu än tidigare så är det fortfarande långt ifrån vad vi skulle behöva ha. Enstaka länder, alla länder, behöver höja sina ambitioner.
Det pågår en diskussion inom MP om partiet ska fokusera på miljö och klimat eller bredda sig och också prata om andra frågor. Vad tycker du?
– Jag tycker att det i en felaktig ingång. Det vi behöver göra är att bli ett slags enfrågeparti, om vi menar att den frågan ska vara att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle. För att göra det behöver vi så klart jobba med klimatfrågan men också med rättvisefrågor. Vi måste ha en fungerande omsorg, en fungerande skola, en fungerande sjukvård. Och inte minst se till att klyftorna, som ökar så fort nu, faktiskt minskar.
Är du höger eller vänster?
– Jag definierar mig själv rent ideologiskt som socialliberal. Men i värderingsfrågor är jag numera till vänster. Det politiska landskapet har sakta men säkert under min tid som vuxen åkt iväg långt åt höger. Om jag då står fast vid en socialliberal samhällssyn så kan jag idag inte alls känna igen mig i till exempel Liberalerna. Med de växande klyftor vi har så behöver vi i värderingsfrågorna ett större fokus till vänster.
Än så länge har vi dock hört dig mest i miljö- och klimatfrågor. MP har ett högt förtroende när det gäller de frågorna. Och ändå har det inte riktigt lyft i opinionen. Hur ska ett större fokus på miljö- och klimat locka fler väljare?
– Jag tror att vi behöver bli duktigare på att knyta ihop miljö- och klimatfrågorna med alla andra frågor, oavsett om det handlar om gängkriminalitet, skola eller omsorg. Vi behöver visa att det handlar om samma sak, de hänger ihop, om vi ska bygga ett långsiktigt hållbart och rättvist samhälle. Och då kommer vi också bort från debatten om vi ska prata om en sak eller flera saker.
Efter den här sommaren har du sagt att alla världens klimatambitioner måste höjas ”enormt mycket” för att vi ska klara Parisavtalet. Vad är viktigast att göra?
– Vi är redan nu över 1,5 grader. Det finns ingenting i de ambitioner som finns i EU, USA och Kina som pekar på att vi kommer att hålla oss under två grader. Det här kommer att leda till enormt stora konsekvenser och tragedier för människor, både framtida generationer och här och nu. För att lindra det måste alla aktörer på alla nivåer höja alla sin ambition.
Vad betyder det för den enskilde?
– Jag tycker själv att många aktörer har försökt lägga över för mycket ansvaret på den enskilde. I grunden handlar det om hur vi bygger vårt samhälle, hur infrastruktur och politik ser ut. Därför behöver vi ambitiösare politik på alla nivåer så att individen lättare ska kunna göra bra val.
Nu brinner det i Grekland igen. Ska vi få fortsätta flyga på charter till Medelhavet till exempel?
– Det viktigaste där att se till att tågtrafiken blir mycket bättre. Det är viktigt att människor har möjlighet att resa och träffa andra människor och andra kulturer. Men när det gäller flyget så ser vi inte inom överskådlig framtid något stort skifte i teknikutvecklingen. Människor måste resa mer på marken. Det behöver bli lättare att boka biljetter och få olika länder och olika bolag att samarbeta.
Hur ska du få väljare att det blir bättre även om det blir lättare att boka tågbiljetter?Det kommer fortfarande ta längre tid att åka tåg än att flyga.
– Tid är ett relativt begrepp. Jag har åkt tåg nu i fyra år till och från Bryssel och Strasbourg. Det tar 24 timmar och det är timmar som jag kan använda. Jag kan läsa, arbeta, göra intervjuer med journalister, jag kan vila. En flygresa med incheckning och utcheckning är tre-fyra timmars bortkastad tid. Vi behöver ändra uppfattningen om tid och då också adressera all den stress som finns i samhället. Vi får låta en resa till Sydeuropa ta den tid det tar.
Nu har du ett jobb och ett liv som gör att du kan resa i 24 timmar och arbeta på tåget. Men en undersköterska i hemtjänsten eller industriarbetare kan inte jobba på tåget och har bara fyra veckors semester. Hur gör man det attraktivt även för dem?
– Det är en utmaning. När det gäller klimatbelastningen från flyg så är det framför allt de som flyger ofta som står för de störta utsläppen. Vi måste hitta en lösning där de som kanske måste göra en enstaka flygresa fortfarande kan göra det, men där vi väljer andra alternativ i de helst fall. För mig som är snart 60 är det ändå inte så märkligt, för så var det när jag var barn, då flög vi inte.
Ska undersköterskan och industriarbetaren arbeta mindre för att hinna leva mer långsamt?
– Ja, om vi tittar på frågan om artificiell intelligens så har jag svårt att se att det kan leda till något annat än kortare arbetstid. Vi måste bli bättre på att fördela arbetstillfällena. Då leder det också till att en undersköterska får mer semester eller mer fritid.
Vem ska ställa om mest?
– De är de allra rikaste på planeten som står för de största utsläppen. Det är ofta också de allra rikaste som sitter på mest makt. Med andra ord är det män i min ålder som orsakar störst utsläpp.
Hur ska du då få medelålders och äldre män på mindre orter och på landsbygden att rösta på MP? De är inte så vanliga bland era väljare idag.
– Det som driver den gruppen är nog ofta en rädsla för förändringar i samhället, oavsett om de är klimatskeptiker eller inte. Jag tror att vi behöver bli lite bättre på att lyssna på den gruppen, vad är det de är rädda för?
Har ni inte gjort det hittills, menar du?
– Vi har haft och har ett fokus på de kärnväljare vi har. Fokus har varit att behålla de väljare vi har. Men den dag, som jag hoppas kommer snart, när MP börjar växa och ligger långt över fyra procent, blir det viktigt att lyssna in oss även på andra människor och andra grupper som i dag står långt ifrån Miljöpartiet,
Ställer du upp som språkrör om partiet bestämmer att det bara ska vara ett språkrör framöver?
– Nej, det gör jag inte. Jag kandiderar till en ny period i Europaparlamentet och den kombinationen, att sitta där och vara ensamt språkrör ser jag inte som en fungerande lösning.