Från Dingle på Irland till Dunedin, Nya Zeeland, går färden. Varför just den rutten?
– Jo, det är ju så att alla förståsigpåare säger att man inte kan segla långt med en liten båt, säger han. Det spelar ingen roll hur bra jag förklarar. Så jag tog mig en titt på en jordglob och försökte hitta antipoden till Sverige, alltså den punkt som ligger på rakt motsatta sidan. Jag tänkte att om jag seglar dit, då kan de inte säga att det inte går att segla långt i alla fall. För längre bort går ju inte att komma!
Han låter förtjust på rösten, nöjd över sin idé. Men för den som känner till Sven Yrvind kan det inte komma som någon överraskning. Han har ständigt, genom hela sitt liv, utmanat invanda föreställningar om vad som går och inte går att göra.
1969 gav han sig ut på sin första oceansegling ”på egen köl”, som han uttrycker det. Det vill säga i en egen båt. Den gången korsade han Atlanten till Rio de Janeiro.
Sedan dess har det blivit en ansenlig mängd resor, och båtar, och föreläsningar, och böcker. Alltid på Sven Yrvinds egna villkor. För är det något han inte gillar är det att anpassa sig efter rådande samhällsnormer.
Båten han ger sig av i i juni heter Exlex. En lek med latinska ord; ex som i ovanför eller utanför, lex som i lag. Översatt till engelska blir det ”outlaw” – utanför lagen. Det är också delvis i protest som Sven Yrvind färdigställt sitt senaste bygge.
– Hela båtindustrin har ju slagit ihop sig med EU och fått till en lag som säger att småbåtar som jag tillverkar inte är godkända, säger han. Så jag får ju inte sälja de här båtarna!
Men att bygga en egen båt och segla över halva jordklotet, det kan ingen hindra honom från att göra.
Sågade sönder sin båt
Exlex började han bygga 2015, i samband med att han gav upp ett annat projekt.
– Du förstår, jag höll på att göra en grej för kärlek till pengar, säger han. Min pension är inte så bra, så jag tänkte försöka slå världsrekord och segla jorden runt i världens minsta båt och få in lite pengar på så sätt.
Han konstruerade och byggde på en rekordbåt i tre år – tills han kom underfund med att han inte ville göra det längre.
– Jag insåg att jag jobbade mot min övertygelse, säger han. Man måste kunna leva ett moraliskt riktigt liv, och jag kände att jag gjorde det jag gjorde av fel anledning. Så jag sågade sönder alltihopa.
Han säger det utan omsvep, utan något spår av ånger. Färdig med det projektet, påbörjade han genast ett nytt – Exlex. Denna gång enligt helt andra principer.
Exlex är en liten, grundgående lågenergibåt. 5,75 meter lång, omkring en meter bred och med en i princip platt botten; den går bara 30 centimeter djupt i vattnet, ”ståhöjd” i båten är 55 centimeter. Sven Yrvinds konstruktioner går ofta helt emot gängse båtbyggarregler – men han har genom åren visat att hans konstruktioner fungerar väl så bra.
– Ju mindre båt, desto mer sjösäker är den, säger han. Det går åt små resurser, och den är dessutom tåligare på att stå emot naturens krafter.
Tar 300 dagar
Resan Dingle-Dunedain beräknas ta omkring 300 dagar. Men Sven Yrvind har med sig proviant för 400 dagar. Han planerar nämligen att inte gå iland på hela färden. Maten består av müsli, sardiner och rågbröd. Han har med sig 56 liter vatten, och har byggt ett system för att samla regnvatten längs vägen. Allt är noga uttänkt och utprovat, även menyn.
– Jag har testat i några veckor, magen fungerade och allt gick bra, säger han. Jag äter bara frukost och lunch – mer behöver man inte.
Sven Yrvind ser fram emot att ge sig ut på havet igen. Där känner han sig trygg.
– Det är farligare på land, säger han. Folk fattar inte hur farligt det är på land!
Han tycker också att så mycket förändrats i samhället genom åren, han känner inte igen sig längre. Men havet – det är likadant som det var för tusen år sedan.
– Jag har ju inte passat in i samhället, säger han lite dröjande. Men på havet känner jag mig alltid fri. Det är fortfarande min barndoms värld. Där känner jag mig hemma.