BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Men förutom att bygga nytt behöver trafikkontoret också satsa på drift och underhåll av befintliga cykelbanor. Det säger Suzanne Andersson, utvecklingsstrateg på trafikkontoret.
– Vi skulle kunna göra mycket mer, och då skulle Göteborg bli en ännu bättre cykelstad, säger hon.
Och för att kunna lägga krutet på rätt ställen, uppmuntras stadens cyklister att anmäla fel som de upptäcker till trafikkontoret via hemsidan eller kommunens cykelapp.
– Vi vill höra allt det här, så att vi inte bara går ut och tittar med våra ingenjörsögon utan faktiskt får fatt på det som användarna ser och upplever, säger Suzanne Andersson.
En av dem som flitigt rapporterar in fel är 30-åriga Kalle Hederos Eriksson, som cyklat året runt sedan han flyttade till Göteborg 2009. Sedan ett år tillbaka jobbar han också som cykelbud, och har en tydlig bild av Göteborg som cykelstad.
– I grunden finns det goda förutsättningar i och med att nätet av cykelbanor är så välutbyggt, men kvaliteten kan ofta vara väldigt bristfällig, säger Kalle Hederos Eriksson och ger ett exempel:
– Det kanske finns en cykelbana, men den är så smal att det inte går att köra om.
En eller ett par gånger i veckan tar han fram trafikkontorets cykelapp och skickar in ett gäng felanmälningar. Det kan handla om att kommunen missat att sopa upp löst grus på våren, att det ligger krossat glas på cykelbanan eller att snöröjningen inte funkar – eller att en nybyggd cykelbana helt enkelt är dåligt planerad.
– Det brukar vara en blandning av infrastrukturgrejer och underhåll av cykelbanorna, säger Kalle Hederos Eriksson.
Lovordar sopsaltning
Just snöröjningen tycker han att det är lite si och så med. Även om han lovordar den så kallade sopsaltningen – ”det är som sommarväglag, man bara rullar på” – så menar han att det sköts godtyckligt och att det är svårt att lita på att cykelbanorna faktiskt är i ordning när man kommer ut på morgonen.
– För mig är det inget stort problem, jag kommer ju fortsätta att cykla ändå, säger Kalle Hederos Eriksson och fortsätter:
– Men för nya cyklister eller för den som funderar på att börja cykla även på vintern är det ju väldigt viktigt med förutsägbarhet. Det är dem man borde rulla ut röda mattan för.
Han säger att mycket har hänt i Cykelgöteborg under de år han rullat fram genom staden, bland annat i form av flera så kallade cykelfartsgator och ett utbyggt cykelbanenät. Men nytt betyder som sagt inte automatiskt rätt.
– Den nya cykelbanan längs Badhusgatan är till exempel väldigt smal och har bilparkeringar utmed så att du när som helst kan få en dörr uppslängd framför dig, säger Kalle Hederos Eriksson.
Han säger sig vara medveten om risken att den icke-cyklande delen av allmänheten uppfattar honom som en gnällig rättshaverist, men betonar att hans avsikt inte är att klaga för klagandets skull. För Kalle Hederos Eriksson är målet att Göteborg ska vara en stad där det är lätt och säkert att färdas på cykel.
– Jag vill att Göteborg ska bli en bra cykelstad där alla kan ta sig fram, säger han.