Han googlade på planerat åldrande, alltså att teknik är producerad för att bara hålla en viss tid, och hittade några Youtube-klipp där Patrik Carlsson på företaget Batteridoktorn öppnar upp ett par likadana elcykelbatterier från Biltema som han själv hade köpt. De båda batterierna i videon hade slutat fungera precis samtidigt.
”Det är frustrerande”
Batteriexperten Patrik Carlsson konstaterar i videon att battericellerna är oskadade och har kvar nästan full kapacitet. De borde funka nästan som nya. Vilket de också gör efter att han med ett enkelt grepp kopplat ur och sedan kopplat tillbaka batteriets säkerhetssystem (BMS).
Daniel Lindahl, som till vardags är elektroniklärare, gjorde likadant hemma vid köksbordet.
– Jag lossade kopplingen från BMS:en och tömde det helt på ström. Då tror BMS:en att batteriet är nytt och kapaciteten är tillbaka på 100 procent igen. Jag skulle nästan säga att de nollställda batterierna har bättre effekt än de hade innan, säger han.
Dessutom slapp han betala de 2 500 kronor ett nytt batteri kostar.
Vad säger du om att batterierna av allt att döma är programmerade att sluta fungera efter ett visst antal laddningar – utan att det är något fel på dem?
– Det är frustrerande. Jag stod i kö i ett år för att få ett nytt batteri från Biltema, samtidigt som jag har två batterier i garaget som också lagt av. Om jag hade vetat hur lätt det är att nollställa batterierna hade jag sluppit ett års bilkörning, säger han.
Räknar om från noll
Exakt hur och vad det är som gör att elcykelbatterierna från Biltema utan synbar anledning plötsligt slutar fungera är svårt att leda i bevis, men att det handlar om planerat åldrande är både Patrik Carlsson och Andreas Nixon på Batteridoktorn övertygade om.
– Vi har under senaste året fått in ett 50-tal Biltema-elcykelbatterier från 2015 och 2016. De har alla slutat fungera plötsligt och fungerar sedan perfekt igen efter nollställningen, säger Patrik Carlsson.
Ni har inte fått in några senare batterier?
– Nej, de senare har inte slutat fungera ännu. Planerat åldrande är ganska nytt i elcykelbatterier, i alla fall i Sverige.
På väggen i verkstaden har de sparat alla serienummer av de Biltema-batterier de återställt. Ingen av kunderna har återkommit, batterierna funkar som de ska efter nollställningen.
– Det lär ju dröja tre-fyra år innan de kommer tillbaka, då det vi kallar räkneverket stänger ner batteriet igen. Det går inte ta bort det inbyggda åldrandet helt eftersom det sannolikt är inprogrammerat i huvudprocessorn, säger Andreas.
Patrik Carlsson tror att de hade fått in mångdubbelt fler batterier om han inte lagt upp sin instruktionsvideo på Youtube.
– Ingen av mina andra videos har lika många visningar, konstaterar han.
Internationell leverantör
Det är inte bara Biltema som säljer de här batterierna. Det kan förklara att Daniel Lindahl fick vänta ett helt år på nytt batteri, enligt Patrik Carlsson.
– Det finns säkert 100 företag globalt som har just den här elcykel-leverantören. Så det är klart att när samtliga batterier på alla de här OEM-cyklarna tar slut precis när planerat åldrande kickar in över hela världen, så blir det brist på batterier, säger Patrik Carlsson.
OEM står för Original equipment manufacturer och betecknar företag som tillverkar produkter som andra företag, exempelvis Biltema, sedan säljer under sina varumärken.
– Vi kan inte säga att det är just Biltema som bett om att få den här funktionen eftersom leverantörerna av kretskorten i batterierna levererar internationellt, säger Andreas.
– Antagligen var det någon av dem som köper batterier av den här fabriken som frågade om de kan bygga in planerat åldrande, och sedan får de andra importörerna också det som bonus. Det är min gissning, säger Patrik Carlsson.
Går det inte att hacka processorn för att undersöka hur den är programmerad?
– Enda sättet vi vet är att skicka ett sådant BMS till ett särskilt företag för analys och återställning av data men det kan kosta hundratusentals kronor, och det är inte ens säkert att det skulle gå, säger Patrik Carlsson.
Ska stänga ner vid fel
Johan Gerdevåg, marknadsansvarig på Biltema, förnekar bestämt att elcykelbatterierna skulle vara försedda med någon typ av inbyggt åldrande.
– Det kunden har kopplat ur är batteriets inbyggda säkerhetssystem, BMS:en. Om BMS:en får signal om att något är fel så stänger den ner batteriet direkt – oavsett om battericellerna är nya eller gamla. Det går att koppla ifrån BMS, men det medför stor fara då det finns en anledning till att batteriet stänger ner, skriver Johan Gerdevåg i mejlsvar.
Är ni säkra på att leverantören inte byggt in ett planerat åldrande i kretskortet?
– Vi köper våra produkter av leverantör med specificerade förutsättningar. Om leverantören frångår avtalet är det avtalsbrott. Det är alltså inte rimligt att anta, skriver Johan Gerdevåg.
Är det något ni tar på allvar och vill undersöka varför så många av batterierna stänger ner utan synbar anledning?
– Om fel uppstår ska kunden kontakta närmaste varuhus för eventuell avhjälpning/reklamation. Ett års garanti samt lagstadgad reklamationsrätt gäller, skriver Johan Gerdevåg.
”Inget fel på batterierna”
Andreas Nixon köper inte Biltemas svar, och konstaterar krasst att batterierna från 2015 och 2016 börjar komma in nu, precis när reklamationsrätten löpt ut.
– BMS:ens funktion är att stänga ner om något är fel, men vi har tittat på minst 50 batterier. Det är inget fel på dem, säger Andreas Nixon.
Daniel Lindahl är besviken på att produkter som saluförs som miljövänliga av allt att döma är programmerade att lägga av i förtid.
– Det är dessutom den mest miljöbelastande delen de ser till att slutar fungera. Man undrar ju hur många fullt fungerande batterier som kasserats eller ligger och skräpar i folks garage, helt i onödan, säger han.