Karl-Petter Thorwaldsson sa i Ekots lördagsintervju (17/2) att problemet med Hamnarbetareförbundet är att de inte vill erbjuda fredsplikt för att skriva på ett kollektivavtal.
– De är inte medlemmar i LO och de har benhårt motsatt sig principen att skriva avtal som ger fredsplikt, sa Karl-Petter Thorwaldsson i intervjun.
Maskning och strejk
LO-basen gjorde också en rad uttalanden som har tolkats som att han skyller konflikten på Hamnarbetareförbundet.
– Vi måste få ett slut på Hamnarbetareförbundets maskningar och strejker, sa Thorwaldsson.
– Det här måste lösas, och jag hoppas att Hamnarbetareförbundet tar sitt förnuft till fånga.
Vidare redogjorde Thorwaldsson för hur LO ser på det faktum att många hamnarbetare i Göteborg valt bort Transport för att istället organisera sig i ett icke LO-anslutet förbund.
– Vi kommer naturligtvis inte att släppa in konkurrerande fack på samma arbetsplatser. Transport organiserar Sveriges hamnar, det måste Hamnarbetareförbundet acceptera, sa Karl-Petter Thorwaldsson.
”Höjden av pamperi”
Efter uttalandena var reaktionerna starka. ”LO:s ordförande ställer sig alltså på arbetsgivarens sida mot ett annat fack” löd en kommentar på Twitter. Att Hamnarbetarna borde anpassa sig till det Thorwaldsson kallar ”vår modell” mötte också förvåning. ”Tror LO att de äger den svenska modellen?” twittrade en annan.
Jenny Bengtsson, tidigare ordförande för Hotell- och restaurangfacket i Stockholm, numera arbetsmiljöinspektör, tillika ledarskribent i Dagens ETC, kallade Thorwaldssons uttalanden för ”översitteri” och ”höjden av pamperi”.
”Han ljuger”
Erik Helgeson, ledamot av Hamnfyrans styrelse, har själv träffat LO-ledningen för att försöka lösa konflikten. Han menar att det inte går att tolka intervjun på annat sätt än att LO:s ordförande ljuger rakt ut. Att Hamnfyran, som Thorwaldsson påstår, inte skulle erbjuda fredsplikt mot att skriva på kollektivavtal stämmer inte, menar han.
– Det är inte sant. Och det är dessutom inte så att det är okänt för honom. Han ljuger helt enkelt, säger Erik Helgeson.
Det som stämmer är att Hamnfyran inte vill skriva på ett så kallat hängavtal, det vill säga ansluta sig till Transports avtal utan att ha möjlighet att påverka innehållet i det. De skulle då inte heller få rätt att utse skyddsombud och MBL-förhandla, vilket är avgörande, menar de.
När Dagens ETC pratar med Karl-Petter Thorwaldsson ställer han sig frågande till Hamnfyrans anklagelser.
– Då får de ju tycka det. Jag har pratat med medlarna, de har på alla sätt försökt få Hamnfyran att acceptera ett avtal, men de har vägrat. Så det får du prata med Hamnfyran om, Karl-Petter Thorwaldsson.
Det har jag gjort, de säger att de gärna skriver avtal och erbjuder fredsplikt om de får bli en jämbördig part med Transport.
– Jaha, (skratt). Ja, nej, vi har ju ett avtal här, och Transport har tecknat avtal för Sveriges hamnar under många decennier, och vi anser att de ska fortsätta med det. De är mycket större än Hamnarbetareförbundet. Vi vill ju inte ha flera förbund på samma arbetsplats, det är vår organisationsprincip, säger han.
Men stämmer påståendet att de inte vill teckna avtal och erbjuda fredsplikt, menar du?
– Det är vad medlarna har sagt till mig, och om Hamnfyran då kallar mig för lögnare så är det ju medlarna de kallar för lögnare. Men de är inte intresserade av ett fredspliktsavtal.
Att det som på tjänstemannasidan skulle gå att ha flera fack på samma arbetsplats, även om de organiserar samma kategori anställda, ser han som uteslutet.
– Det är ju organisationsplanen i LO som bestämmer vilka det är som tecknar avtal, det är ju våra stadgar som säger det. Det finns kongressbeslut på hur vi har delar upp arbetsmarknaden, säger Thorwaldsson.
Öppnar för gula fack
Han menar att om LO släppte kontrollen över kollektivavtalen skulle det öppna för så kallade ”gula” fack, som indirekt kontrolleras av arbetsgivaren. Styrkan av att vara samordnade i en centralorganisation ger också LO bättre läge att få igenom till exempel låglönesatsningar, menar han.
Erik Helgeson på Hamnfyran tolkar Karl-Petter Thorwaldssons inställning som en retorik riktad mot de egna LO-medlemmarna. Att det bara ska finnas ett fackförbund per arbetsplats stämmer inte heller, menar han.
– Det finns hur många exempel som helst på tjänstemannasidan där du själv kan välja vilket förbund du ska gå med i. Det är bara LO som har bestämt att på arbetarsidan ska det bara få finnas ett fack. Men det är inte en del av den svenska modellen, säger Erik Helgeson.
”Framsteg att han är hövlig”
Han tycker att LO-ordföranden borde sluta låtsas som att Hamnarbetareförbundet är en ny företeelse som kan ignoreras. Och att Thorwaldsson säger att Hamnfyrans medlemmar borde ansluta sig till Transport tar Erik Helgeson med ro.
– Det har alla ordföranden för LO sagt sedan 70-talet. Då sa de att vi skulle vi komma krypande tillbaka, så vi får väl se det som ett framsteg att han är lite mer hövlig i alla fall, säger Erik Helgeson.