Hamnarbetarförbundet har blivit avstängda från att agera som facklig part i hamnar där de representerar majortieten av arbetarna. Det betyder att de inte får ha skyddsombud, inte får delta i förhandlinar, får ingen facklig tid och de kommer vräkas från sina lokaler. Hamnarbetarförbundet har kallat det för en "krigsförklaring".
– Vi anser att det är en provokation som syftar till att få fram en reaktion från oss. Möjligtvis för att få oss att strejka så att de får en konflikt som kan rama in regeringens strejkrättsutredning. Vi har gjort en bedömning att vi i dagsläget inte kommer ta några stridsåtgärder. Det finns ingen anledning att låta motparten avgöra när vi ska ta strid. Det är mer troligt att vi blir lockoutade, säger Erik Helgesson.
Upprörda över att skyddsombud stängs ute
Hamnarbetarna är mycket upprörda över att skyddsombuden stängs ut. De cirka 100 skyddsombuden som tillhör Hamnarbetarförbundet ska alltså inte få fortsätta med sitt arbete.
– Det som är nytt är att man slänger ut våra skyddsombud vilket bakbinder på oss och aretsgivaren i sitt säkerhetsarbetet. Det tycker vi är oansvarigt. Det råder högkonjunktur och det betyder hög belastning.
– Vill man kriga mot oss så, jaja. Men arbetsmiljölagen är inte utformad för den situationen att det finns ett fack som tecknat kollektivavtal med ett annat. Det finns ingen anledning att bedriva krig genom att ge sig på skyddsombuden.
LO och Hamnarbetarförbundet har haft samtal med LO under flera månader. De resulterade i att Hamnarbetarförbundet skickade ett förslag till LO om hur ett samarbete skulle kunna genomföras. Hamnarbetarförbundet ställer sig bakom att ha fredsplikt, skapa en förhandlingskartell med Transport och att formulera en avsiktsförklaring om sammangående till ett förbund där Hamnarbetarförbundet får behålla sina egna särdrag. LO:s svar var att Hamnarbetarförbundet ska teckna hängavtal, vilket innebär att Hamnarbetarförbundet underställs transport och att de ska gå in i Transports befintliga struktur.
– Det ser vi som något vi inte kan acceptera. Vår ingång är att ett avtal samarbete måste bygga på två jämbördiga parter. Vi kan gå ihop med transport men måste få behålla men vi måste få behålla våra särdrag. Vi går inte med i transport om vi måste sluta med medlemsomröstningar eller gå in i transports strukturer. Vår fackliga kultur bygger på stor grad av medlemsengagemang, ansvarstagande och inflytande. Det kan inte bygga på att den ena parten tar över den andra, säger Erik Helgesson.
Hamnarbetarförbundet är öppna för att fortsätta förhandla med LO och Erik Helgeson tror att medlemmarna ställer sig positiva.
– Om vi kan hitta en kompromiss där vi får behålla de viktigaste delarna i vår organisationsstruktur och närheten mellan de förtroendevalda och personalen, säger Erik Helgeson.
LO: Modigt av Hamnarbetarförbundet
LO välkomnar att Hamnarbetarförbundet ställer sig bakom LOs förslag på lösning av hamnkonflikten i Göteborg. Det meddelar LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.
– Efter en så utdragen konflikt är det modigt av Hamnarbetarförbundet att vilja skriva en avsiktsförklaring om sammangående med Transport. Att de dessutom är redo att teckna ett fredspliktsavtal med arbetsgivarna är mycket välkommet, säger LOs avtalssekreterare Torbjörn Johansson.
LO är beredda att hjälpa till i den fortsatta processen för att få en uppgörelse på plats så snart som möjligt.
– Vi är beredda att skjuta till alla resurser som krävs när det gäller till exempel juridisk hjälp att få alla dokument på plats. Det viktigaste är att vi så snart som möjligt får arbetsro i hamnarna. Det är bra för både Transports och Hamnarbetarförbundets medlemmar. Och inte minst för svensk arbetsmarknad, säger Torbjörn Johansson.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
Transportarbetarförbundet sa i ett uttalande under gårdagen att de trodde att hamnarbetarna skulle presentera en samarbetsvillig linje på presskonferensen.