Hällefors valdes ut som en av 24 tillsyner som IVO:s avdelning i Örebro slumpvis valde att göra gällande socialtjänstens myndighetsutövning. IVO besökte socialtjänsten i Hällefors och fann brister i hur den som myndighet sköter sitt uppdrag när det gäller unga vuxna med missbruksproblem. I Hällefors finns det en speciell nämnd med ansvar för hur kommunen sköter sitt myndighetsuppdrag inom socialtjänst, barnomsorg och skola.
BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0
– På grund av kort framförhållning och kommande helger har vi fått förlängd svarstid till den 13 januari. Vi hade ett extra möte för att gå igenom IVO-rapporten den 13 december, därefter kommer vi att besluta om vårt svar den 11 januari, när vi har ordinarie nämnd, säger myndighetsnämndens ordförande Christina Johansson (M).
Brustit i två fall enligt IVO
Kritiken från IVO gäller fem punkter. Den första gäller att det ska ta max 14 dagar för kommunen att ta ställning till att inleda eller inte inleda en utredning efter en anmälan. Kommunen tar ställning utifrån om det finns behov av insatser från socialtjänsten eller inte. Ett sådant ställningstagande ska tas inom 14 dagar och får inte dra ut på tiden.
– Om en ungdom har behov av insatser är det viktigt att nämnden agerar i tid. En situation kan annars komma att bli mer allvarlig än vad den hade behövt. Ett eventuellt missbruk kan eskalera och bli än allvarligare om kommunen är senfärdig med att agera. Hällefors har inte hållit denna tidsgräns i två fall och inte heller angett skäl till varför det dröjt, säger Maria Johansson.
Om kommunen beslutar att inga åtgärder ska sättas in ska det motiveras i beslutet varför kommunen har bestämt sig för det. En sådan förhandsbedömning ska dokumenteras på så sätt att det ska framgå vilka kontakter kommunen har haft och vilka samtal som den fört och varför man utifrån dessa har valt att inte gå vidare med att inleda en utredning. Där har Hällefors kommun brustit i två fall enligt IVO.
Svårt att följa handläggningen
Den tredje punkten handlar om att IVO anser att Hällefors utredningar borde vara noggrannare i ett par av de granskade fallen. De två övriga punkterna som får kritik gäller båda ordning och reda. IVO har också svårt att följa hur handläggningen har fortskridit i ett ärende där nämnden har inlett utredning eftersom det har saknats anmälan med mera.
– Det som tillhör personen och personens ärende ska finnas i personakten, säger Maria Johansson.
Slutligen kritiseras också att förhandsbedömningarna inte finns registrerade genom till exempel en förteckning på ett försättsblad. Dokument som gäller en person som har varit föremål för en förhandsbedömning samlas i pärmar.
– Det handlar om bland annat att vi som tillsynsmyndighet ska kunna granska. Det blir lättare både för oss och för socialtjänsten att hitta ett specifikt ärende om det finns registrerat i någon form som exempelvis ett försättsblad . Så vi eller socialtjänsten inte behöver bläddra igenom en massa olika pärmar för att försöka hitta den information vi söker, säger Maria Johansson, inspektör på IVO.