”Rösta på Socialdemokraterna den 11 september så kommer vi till att riva upp det här beslutet. Det är vi garanten för”, säger han i videon.
Se valfilmen här:
Det gjorde tillräckligt många regioninvånare för maktskifte. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet utgör nu styret av regionen. Jens Sjöström blev regionråd och vice ordförande i trafiknämnden. Men väl på plats gav det nya styret i trafiknämnden på måndagen istället grönt ljus till MTR att sätta igång projektet, nu med aktivt stöd även från Jens Sjöström.
– C, S och Mp var eniga. Jens Sjöström opponerade sig inte utan försvarade beslutet, säger en central källa med insyn till Dagens ETC.
”Folk får panikångestattacker”
Redan på måndagen meddelade MTR personalen om beskedet och på onsdagen satte entreprenören planen i skarpt läge och avlägsnade hälften av tågvärdarna från pendeltågen. Lokalmedierna kunde rapportera om kaos i pendeltrafiken när sjukskrivna lokförare ledde till personalbrist och inställda tåg.
– Just nu är det desperat stämning. Jag är ledig men tar emot samtal från folk som gråter. Lokförare som inte vill framföra tågen av säkerhetsskäl blir hemskickade utan lön. Folk får panikångestattacker och blir hemskickade. Folk mår hemskt, säger Susann Högye-Bäckman, ordförande för facket Sekos pendelklubb på torsdagen.
I Jens Sjöströms video och medföljande text gör han sig till språkrör för fackets kritik. Att ersätta tågvärdarna med kameror slår inte bara mot tågvärdarna utan mot resenärernas trygghet och mot lokförarnas arbetsmiljö, skriver han.
”Man äventyrar också lokförarnas situation när man vet att man är ensam på tåget kanske måste ha ansvar för en hel utrymning,” säger han i videon.
Brutet vallöfte
Från fackets sida är ilskan mot arbetsgivaren stor, men det svikna löftet väcker ont blod. Enligt Susann Högye-Bäckman kan situationen inte tolkas på annat sätt än att Jens Sjöström var medveten om hälsorisken, men struntade i den.
– Jens Sjöström ska nog inte visa sig på pendeln. Det är mitt tips. Sveket i det här är så kännbart. Det var många som delade den här videon och stödröstade för hans löfte. Han är inte poppis nu, säger Susann Högye-Bäckman.
Dagens ETC har under torsdagen försökt få en intervju med Jens Sjöström, men nekas först eftersom pressansvarig ”bedömer” att tidningen istället ska prata med trafiknämndens ordförande Anton Fendert (MP). Efter flera mejl ges istället beskedet att ”Vi har tyvärr inte möjlighet att ordna intervju”. Istället skickas ett skriftligt uttalande från Jens Sjöström. Men när tidningen skickar de uttryckliga frågorna om videons löften blir det tyst. Först på kvällen återkommer pressekreteraren och får då till fredagsmorgonen att svara. Något svar inkommer inte.
”När vi tillträdde i oktober 2022, så var partierna i mittenkoalitionen tillsammans med Vänsterpartiet överens om att pausa avvecklingen av tågvärdarna och tillsätta en egen utredning. Utredningen har landat i att det går att garantera säkerheten och tillgängligheten med andra medel än tågvärdar och bemött de farhågor vi hade med anledning av det bristande underlag vi tidigare haft tillgång till från Moderaternas beslut i juni 2021.”
V kritiska mot beslutet
Dagens ETC har tagit del av den nämnda utredningen, som är en tredjepartsgranskning av MTR:s egna underlag. Vänsterpartiet anser inte att den uppfyller överenskommelsen som villkorats för partiets stöd till regionsmajoriteten.
Inte heller trafiknämndens ordförande, regiontrafikråd Anton Fendert (mp), är tillgänglig för intervju. Men han skriver i ett mejl till Dagens ETC att även han anser att styret har fullföljt sina löften och att hans bedömning är att pendeltågstrafiken är säker både för personal och resenärer.
”Det är inte helt oväntat att stora förändringar också innebär vissa störningar på kort sikt. Under onsdagen var det stora störningar i trafiken, vilket jag självklart beklagar, men enligt den information jag tagit del av fått har det varit betydligt bättre redan under torsdagen. Jag hoppas givetvis att trafiken ska flyta på helt utan problem så snart som möjligt. Det är vad som förväntas av trafikoperatören.”, skriver han.