Hoppa till innehållet

Dagens ETC granskar

Här har lustgas invaderat en hel stadsdel

Till innehåll
Bild: Emanuel Hendal, Jenny Stjernström, Lantmäteriet (montage)

Dagens ETC

En av Stockholms förorter har tagits över av lustgas. Tomma tuber och ballonger skräpar överallt, och horder av gymnasieungdomar suger i sig gas.

Källan till kaoset är en liten kiosk som hittat en ny guldbransch. De säljer tonvis med lustgas varje vecka. Ägarna tjänar miljoner och köper extrema lyxbilar.

Dagens ETC fortsätter att granska den svenska lustgasepidemin.

Läs även: Gaskungen tjänar miljoner på innedrogen som förlamar ungdomar

Läs även: Partydrogen värre klimatbov än bilar

Läs även: Christine blev förlamad av lustgas

Det är fredag strax efter lunch. Utanför en kiosk kommer två killar i gymnasieålder springandes. Den ena bär på en stor lustgastub. När Dagens ETC stannar dem för att ställa frågor, blåser han upp en kolsvart ballong samtidigt som han pratar: ”Du får inte filma eller ta bilder! Skolan? Vi går inte i skolan.”

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Gör som över 24 000 andra – registrera ett konto på etc.se. Ingen bindningstid – avsluta när du vill.

POPULÄRT VAL: Läs hela hösten

Från
99 kr för 3 mån
Beställ här

Vill du läsa hela hösten till superpris? Prova 3 månader för 99 kronor. Ingen bindningstid.


Betala per år

Från

Du kan spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser

Relaterade artiklar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.