– Det är oansvarigt och ett svek mot det ukrainska folket. Det omoraliskt idag och borde vara olagligt imorgon. De som tankar på ryska oljeskepp fyller på den ryska krigskassan och förlänger kriget i Ukraina, säger Rolf Lindahl, kampanjledare på Greenpeace.
Att serva fartyg lastade med rysk olja är inte olagligt. Det är inte ett brott mot de många sanktioner mot Ryssland riktat mot landets oljeexport som EU, USA och ytterligare G7-länder beslutat om. Men tre av de stora bunkringsaktörerna i Kattegatt har lovat att gå utöver sanktionerna. Trots det genomförde bolaget Peninsula Petroleum Limited 38 bunkringar av olje- och fraktfartyg under april och maj 2023. Det kan Göteborgsposten redovisa sedan de följt trafiken till och från de ryska hamnarna i Östersjön. Enligt tidningens avslöjande hämtades det bränsle som fartygen fylldes med från Göteborgs energihamn.
– Det visar att vi alla är involverade och att det är en fråga som påverkar oss alla. Vi har alla ett ansvar, möjlighet och skyldighet att agera. Det visar också att det är en lång väg innan vi helt och hållet kan kontrollera den här frågan, säger Rolf Lindahl.
Varnades i april
Men Göteborgsposten har också fått tag i korrespondens till mellan bunkringsaktörerna och hamnen. Den visar att i april varnade en av de svenska aktörerna, Stena Oil, hamnen för att Peninsula Petroleums bunkring av fartyg som handlade med Ryssland. Det utlöste en kris med stort internt tryck för ett totalstopp.
Tidningen kan dock visa att Stena Oil själva bunkrat sex fartyg med rysk last på samma sätt under april och maj. Detta trots att bolagets svenska gren omedelbart efter krigsutbrottet 2022 meddelat att de skulle stoppa alla affärer med fartyg som går till och från ryska hamnar – oavsett om de registrerats i andra länder.
Samma löfte avgav även den andra svenska aktören Bunker One. Men Göteborgs-Postens kartläggning visar att bolaget under perioden april-maj 2023 bunkrade nio stycken fartyg som kom från eller var på väg till rysk hamn. Bolaget medger att de har bunkrat sådana fartyg, men noga strävat efter att undvika fartyg som omfattas av restriktionerna.
Ett medvetet bedrägeri
Stena Oil säger att deras bunkringar under perioden är en följd av ett medvetet bedrägeri. Bolaget har upprättat rutiner och kontroller där de fartyg som önskar bunkra måste svara på ett antal frågor. De säger också till tidningen att de har övervakningsprogram som spårar fartygens rutter.
– Vi har varit i god tro avseende dessa fartyg. Jag är djupt besviken, säger Stena Oils vd Patrik Petersson till Göteborgsposten.
Rolf Lindahl på Greenpeace säger att det är bra att de svenska bolagen går utöver sanktionerna och att de har procedurer för att efterleva sina egna regler.
– Men uppenbarligen räcker det inte. Man behöver ta ytterligare steg för att säkerställa att de inte medverkar till att fylla på den ryska krigskassan, säger han till Dagens ETC.
Han uppmanar också Sveriges regering att agera.
– De här bolagen har ett ansvar och de kommunala bolagen som Göteborgs hamn har ansvar och en skyldighet att agera. Men även svenska myndigheter, politiker och regering borde ligga på och hjälpa svenska företag att inskärpa reglerna från officiellt håll. Det har visat sig att det är för lätt att kringgå. Här behövs mer från officiellt håll, säger han.
Dagens ETC har sökt regering och opposition för en kommentar. Ingen av dem har återkommit med svar på våra frågor.