Med välfungerande trafik och billiga biljetter kan kollektivtrafiken i Europa användas i kampen mot klimatkrisen. I en analys av de europeiska kollektivtrafiksystemen som Greenpeace gjort framkommer det dock att många länder har en bra bit kvar innan de gemensamma färdsystemen kan konkurrera med bilarna. Och Sverige, som är ett av Europas rikaste länder, kammade hem sex poäng av 100 möjliga och landade på delad 17e plats tillsammans med Portugal. Alldeles för lågt, säger Erika Bjureby på Greenpeace.
– Jag blev ärligt talat chockad över att vi ligger så lågt. Vi borde såklart ligga högre. Men vi ser ju att priserna är väldigt höga och subventionerna har riktats till att stadsbor ska kunna köra sina SUV:ar, när vi befinner oss i en klimatkris som kräver att vi lägger kraften och finansierar ett starkt kollektivtrafiksystem med fler avgångar och låga priser.
Vill ha klimatbiljett
Transportsektorn står för en knapp tredjedel av Sveriges totala koldioxidutsläpp. Ett effektivt sätt att komma åt det problemet menar Erika Bjureby är att inför en klimatbiljett. En billig, landsomfattande biljett som samlar de regionala och lokala operatörerna i Sverige.
– Vi måste bli fria från vårt beroende av fossila bränslen, det är en stor klimatbov, och vi måste få till ett system som erbjuder kollektivtrafik både inom och över regionerna och som har ett rimligt pris. Då gör vi kollektivtrafiken mer tillgänglig och mer attraktiv, säger hon.
Hon hoppas också på en liknande lösning inom EU i framtiden, en billig pendlarbiljett som omfattar all kollektivtrafik i Europa.
– Om EU lägger tryck på det här initiativet så kan det spela stor roll. På så vis kan vi både få bukt med höga priser och varierande system i Europa, och få ett starkt verktyg mot koldioxidutsläppen genom ett skifte från enskilda transportmedel till kollektiva.
I sin analys har organisationen tittat på trafiken utifrån fyra kategorier: hur enkelt systemet är att använda, priset för långtidsbiljetter, reducerat pris för mindre köpstarka grupper och momsnivåer för kollektivtrafiken. De länder som hamnar i topp på listan är två länder som infört gratis kollektivtrafik: Luxemburg och Malta med 100 och 88 poäng.
Analysen tittar också både på länderna och deras huvudstäder, och på listan över huvudstäder hittas Stockholm fem platser upp från botten på plats 25.