BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS
Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8
– Det är genren, inte könsfördelningen jag tänker på. Det har varit mycket smalare musikmässigt tidigare, nu är det bredare och inte bara dansmusik, säger han och berättar att det är samma problem med bokningen av sommarens program varje år.
– Publiken tycker att det är bättre om det är jämställt också men vi har ett problem varje år, det är svårt att få en rättvis könsfördelning. Vi har en kort sommarsäsong i Örebro och vi vill göra det bästa möjliga jobbet men det är en kommersiell verksamhet, säger han.
”I nöjeslivet är ingen utan ansvar”
Även på East West, som har livespelningar, består sommarens scenutbud av fyra manliga akter. Först i september spelar en kvinna.
På Stadsträdgården är fördelningen i sommar fyra manliga och två kvinnliga akter.
Från initiativet Jämställd festival, som jobbar för att Sveriges festivalscener ska bli jämställda, riktas kritik mot nöjesarrangörerna.
– Det är ett branschproblem att fördelningen är ojämställd. Hela branschen och den kulturen är ojämställd, säger Kristina Wicksell, pressansvarig på Jämställd festival och utkräver ansvar från arrangörerna.
– Det är givetvis de som sitter på mest makt som har mest ansvar. Sedan kan privatpersoner, organisationer och media påverka genom att ifrågasätta.
– Om ett utbud blir ensidigt, som med många män, så handlar det om vems intressen och smak man tillgodoser och varför. Musik handlar om erfarenhet, man berättar ju saker ur ett perspektiv, och ju fler perspektiv, desto större mångfald blir det som alla gynnas av. Det ger fler berättelser av samhället, säger Rebecca Billström, som är doktorand i musikvetenskap vid Örebro universitet och genusvetare.
Hon säger att många antagligen inte reflekterar över hur jämställt de olika könen är representerade på musikscener.
– Det är ofta sådana strukturer att man behöver en putt på vägen för att förstå varför det är så och då också varför man ska försöka förändra. Det är nog ingen medveten handling att man bokar för att få dit ett visst klientel och på så vis exkludera någon, men desto viktigare då att lyssna och ta till sig av vad de som arbetar för en förändring försöker förmedla.
Hon säger att jämställdhet inom musikindustrin har fått mer uppmärksamhet och gått från att vara en gräsrotsrörelse till att även omnämnas av representanter för musikindustrin.
– Vad gäller nöjeslivet skulle jag säga att ingen är utan ansvar och hur underhållning definieras är även det politiskt. Ju fler människor som utövar någon form av kultur och får synas och höras, desto mer angelägen, intressant och större blir kulturen i sig.
”Visar besökarna att de inte bryr sig”
Felicia Sandin säger att det har blivit en förändring när det kommer till hur utsatta tjejer är när de går ut, men att det finns mycket kvar att göra när det gäller att se till att de kan få bättre förutsättningar för att ta plats på scener.
– Det är mer tanke på tjejers utsatthet på klubbar, men det strukturella tänker man inte så mycket på.
Hon menar att det inte finns mycket bakom uttalandet om att Villa Strömpis har en ambition om nytänk och framåtanda.
– De kan tro att de ligger i framkant med de klubbar som finns här men de har uppenbarligen inte visat besökarna att de bryr sig.
Fotnot: ETC Örebro har sökt East West för en kommentar utan framgång. Stadsträdgården har valt att inte kommentera sina bokningar.