I ett hamnmagasin längst ut i Stockholms frihamn möts den privata vapenindustrin och svenska myndigheter. Det är den allra första upplagan av Defence Expo Sweden som ska korta avståndet mellan guldvittrande försvarsentreprenörer och gråa beslutsfattare – och tidigare V-toppen Linda Snecker hjälper till.
Max V Karlsson besöker mässan under en övervakad timme för att provsmaka mat som (nästan) aldrig blir dålig och bläddra i kataloger över vårens modernaste ammunition.
Provhåll ett AR-15-gevär med moderna tillbehör. Känn hur mycket det väger och ta en sur patron ur godisskålen bredvid. Kolla in det senaste kamouflagemodet. Och smaka köttfärssås med bäst före-datum om 27 år som marknadsförs med ord om att förbereda oss för krig i vår del av världen.
Det här är Defence Expo Sweden. ”Den ovanliga försvarsmässan” äger rum under två kalla vardagar i mars. Arrangör är Soff, den privata försvarsindustrins branschorganisation, och det som är ovanligt är att vapen- och försvarsföretagen inte står och kränger sina produkter till hungriga konsumenter på mässgolvet. Istället ska tjänstemän, handläggare, chefer och allehanda myndighetsbyråkrater som jobbar med inköp och anskaffning av försvarsmateriel träffa producenterna direkt. Och mingla. Det är ett speeddejting-program för försvaret och den privata försvarsindustrin. Något liknande event har aldrig skett i Sverige förut.
Det är känsligt och Dagens ETC är bara välkomna under en övervakad timme dag två. Under hela tiden följer en trevlig pressansvarig med. Mer guidad tur och studiebesök än fri lek.
”Defence Expo Sweden är ett försök att överbrygga olikheterna och att få de som arbetar med och i försvarsföretagen att bättre förstå varandra.” Så står det i Soffs säljtext.
Myndigheterna ska få uppdaterad info om den privata försvarsmarknadens senaste innovationer och förkortade kontaktkedjor till företag som både vill sälja sina produkter och, som de säger, rädda Sverige.
Försvaret klarar inte av stundande rekordtillväxt på egna ben. Och nu är Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Försvarets radioanstalt, Polisens nationella operativa avdelning, Försvarets materielverk, Försvarsmakten och flera andra myndigheter på plats längst bort i ett hamnmagasin i Stockholms frihamn för att få veta hur den privata försvarsindustrin kan hjälpa till.
Nyfikna kommer fram och klämmer på ryggsäckar, kläder och utrustning från svenska företaget Snigel. Man säger att det är ryggsäckarna som ”nästan alla världens elitförband” köper.
Bild:
Max V Karlsson
Bara bada pansarbastu
Daniel Denvell, vd på Safe4U, tycker att hans företag är ett lysande exempel på hur man har gjort Sverige säkrare. Man har tagit fram skyddsvästar som för första gången är anpassade för kvinnor.
I västen som Försvarsmakten kallar kroppsskydd 24 finns pressade kupor i bröstplåten och passformen. Samma modell används redan av svensk polis och krigskorrespondenter för public service.
– Det är en ren arbetsmiljöfråga. Tidigare västar har skavt och gjort ont när man rört på sig, och det har varit ett allvarligt problem, säger Daniel Denvell.
När antalet kvinnliga soldater väntas öka har Försvarsmakten för första gången köpt in en skyddsväst anpassad för kvinnor.
Bild:
Max V Karlsson
Ett annat börsnoterat företag som drar till sig uppmärksamhet på plats är W5 Solutions. De gör bland annat moderna fallmål, mekaniska måltavlor som försvaret köper in för träning, och splitterskyddade moduler som kan funka som mobila ledningscentraler, förvar eller sovplatser.
Modulerna kan se ut som containrar utåt. Och om man vill att de ska smälta in i omgivningen kan man klä det bepansrade minirummet i vardagligare stuk, säger chefen Joachim Hammersland.
– Det kan till exempel se ut som en vanlig bastu.
W5:s fallmål kan ge soldater detaljerad data om träffar och missar, och hur skott bör korrigeras. De kan även styras på flera sätt för att simulera fienden.
Bild:
Max V Karlsson
Hammersland hyllar mässan och säger att det är dags att göra upp med bilden av att försvarsförmågan bara byggs av staten och företagsdrakar som Saab och BAE Systems. De privata försvarsentreprenörerna är här för att stanna.
V-lobbyist ”strategisk partner”
Lobbyjätten Rud Pedersen är ett av få företag på plats som inte är ett direkt vapen- eller försvarsbolag. Istället är de strategisk partner till branschorganisationen Soff. Och nere i hamnmagasinet företräds de av ett av byråns senaste tillskott i chefsledet: den tidigare vänsterpartistiska riksdagsledamoten Linda Snecker.
– Det har varit en bra mässa för oss.
Soff:s medlemsföretag kan få råd om strategi, kommunikation och varumärkesbygge. Och Rud Pedersens dedikerade försvarsgrupp, där Linda Snecker ingår, lägger extra krut på att betona att man har expertpersonal på plats i både EU och inom Nato.
Broschyren som delas ut säger att Rud Pedersen gärna är en brygga till politiken, och en guide i ett snårigt politiskt landskap: ”I en allt mer komplex och sårbar värld kan det vara utmanande att bygga och upprätthålla relationer med regeringen och myndigheter. Låt oss bli din partner för public affairs och kommunikation”.
Generalsekreteraren: Vi är problemlösare
Robert Limmergård har varit föreningens generalsekretare i snart tio år. Väldigt mycket har hänt under den tiden; flera av Soffs medlemmar har vuxit från små- och medelstora företag till nyckelaktörer i kris- och krigstider. Men företagsledarna är inga penningmatadorer eller vapenpampar, enligt generalsekreteraren.
– De är ingenjörer och som ingenjör är du väldigt fokuserad på att lösa problem. Nackdelen är att det är ganska svårt att gissa vilka behov som finns och vilka problem det är som ska lösas. Därför är det bra med dialog med användarna, säger Robert Limmergård.
Robert Limmergård är Säkerhets- och försvarsföretagens generalsekreterare.
Bild:
Max V Karlsson
Användarna är i det här fallet Försvarsmakten och Försvarets materielverk.
– Tanken är att det här ska bli en typ av mötesplats där företag kan presentera vad de gör och myndigheter kan ge återkoppling. Ett samtal. En kille här borta gör ett handeldsvapen och fick direkt höra att delar var för spetsiga och för hårda, och att han behövde tänka om. Det är precis såna saker man vill höra och ta med sig.
Det handlar också om att som bransch ta del av uppdaterade och nya utmaningar i krigföringen. Lärdomar från Ukraina kan göra att företagen behöver arbeta på ett annat sätt, säger Robert Limmergård. Han är väldigt nöjd med allra första Defence Expo Sweden.
– Det känns bra för vår del. Medlemmarna verkar vara väldigt, väldigt glada.
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler.
Läs reglerna innan du deltar i diskussionen.
Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.