Om man glömde en väska på SJ:s tåg för fem år sedan lämnades den av på tågets slutdestination. Det var för krångligt, tyckte SJ och 2009 beslutade bolaget att alla kvarglömda saker skulle skickas till Stockholm och därefter postas ut till den rättmätige ägaren igen. För en ordentlig kostnad.
– Jag glömde min dotters väska på tåget till Malmö. Jag sprang tillbaka inom sju minuter, men då var väskan redan omhändertagen och skickad till Stockholm, berättar Rinda Öhrström.
I stället för att bara leta upp var väskan befann sig måste nu Rinda betala 480 kronor i frakt från Stockholm och 100 kronor för att hämta ut paketet från DHL. Anledningen är att företaget Bagbort har fått i uppdrag av SJ att hantera hittegodset och de sköter det centralt från huvudstaden. De tar en avgift på mellan 50 och 200 kronor för varje sak de lämnar tillbaka.
– Jag kan förstå att vissa kunder inte tycker det är roligt att det skickas från Stockholm, men det är SJ:s beslut. Vi är bara entreprenörer som arbetar på uppdrag av SJ, säger Monica Linderoth, ansvarig på Bagport.
”Bättre service”
Anledningen till de höga kostnaderna är att Bagport skickar allt med Posten, DHL, Fedex eller UPS och då är det deras prissättning som styr. Kunden måste betala. SJ gav uppdraget till Bagport för att de hade ett smart system för att hitta bortglömt gods, enligt deras pressinformatör Maricka Berggren.
– När SJ hade det i egen regi var det svårt för kunderna att veta var deras kvarglömda saker hamnade. Bagport kunde erbjuda en mycket bättre service till våra kunder.
Men hur är det en bättre service när allt hamnar i Stockholm?
– Det kan jag inte svara på. Fördelarna överväger nackdelarna. Med Bagport kan vi erbjuda en snabb service till kunderna genom telefon eller över webben. Tidigare fanns det inte ens ett nummer man kunde ringa.
Lång väntan
Men det kommer inte gå särskilt snabbt för Rinda Öhrström. Nu har hon fått besked om att väskan finns i Stockholm och kan skickas ned till Malmö igen. Men det kommer dröja en till två veckor från att hon glömde väskan tills hon får tillbaka den.
– Jag förstår inte hur det kan ta så lång tid. Det gick så snabbt att ta hand om den och skicka upp till Stockholm igen, tåget stod ju kvar på perrongen när jag sprang tillbaka. Det känns nästan som att de har tagit den och sedan måste jag lösa ut den för 600 spänn. Det känns väldigt tråkigt, säger Rinda Öhrström.