Hundratals förare från gig-taxibolagen Bolt och Uber demonstrerar för bättre villkor. Under 24 timmar står bilarna stilla utan att koppla upp sig mot apparna som matchar kunder med förare. För att uppmärksamma protesterna kör en bilkaravan genom delar av centrala Stockholm under tisdagen.
Victoria Garlöv Berg
Emanuel Hendal
I flera artiklar har Dagens ETC berättat hur taxichaufförer för Bolt och Uber kan bli utan vissa rättigheter och villkor när de av företagen betraktas som egenanställda istället för anställda av företagen. Samtidigt jobbar de för löner långt lägre än hos de traditionella taxibolagen. I november överlämnade föreningen Taxiunionen, som organiserar förare och är initiativtagare till demonstrationen, en rad krav till Uber och Bolt i Sverige.
– Om man ska ha en månadslön som är lik ett annat taxibolag behöver vi köra 80 procent fler körningar, säger John van Dinther, Taxiunionen.
För att kunna ta fler körningar finns det två val; kör fortare eller jobba längre.
Verkligheten för de förare som siktar på att dra hem en genomsnittslön innebär ett ökat risktagande, överarbete och försvagat socialt umgänge eller familjeliv. Asghar Esmaiilzadeh är förare hos Uber och Bolt. Han kör upp mot 13 timmar om dagen och tar bara ut en ledig dag i månaden. På frågan hur en vanlig dag ser ut så svarar han att det konceptet inte existerar för honom och kollegorna. Priset han betalar för att tjäna närmare en genomsnittslön är att inte träffa sin fru och sina barn lika mycket, vilket skapar bråk hemma.
– Barnen ser mig bara en till två timmar om dagen. Den enda dagen i månaden jag är ledig måste jag sova åtminstone fram till eftermiddagen. Så dessa dagar ses vi åtminstone några timmar. Man försöker övertyga familjen att man gör det för barnen. Min fru säger hela tiden att jag alltid jobbar. Men hon förstår också.
30 kronor i timmen
Nu står Asghar tillsammans med hundratals andra förare och kräver att villkoren förbättras. Kraven som ställs är att taxiapp-bolagen förbättrar de ekonomiska villkoren, bland annat genom att ta lägre avgifter och ge ut en högre ersättning. Omid Sakhdari är ordförande för Taxiunionen.
– Förarna har fått nog. De vill ha rättfärdiga arbetsvillkor och mycket bättre betalt för den tjänst de gör. Det ska gå runt för dem. Som det är nu så tjänar chaufförerna 30-40 kronor i timmen.
Under dagen har Taxiunionen haft ett möte med Uber. John van Dinther beskriver förhandlingen, som avslutades vid 15-tiden, som konstruktiv och säger att Uber lovar att ge svar på föreningens krav senast den 25 januari. Samma krav och deadline för att svara skickades till Bolt under natten.
– Vi har inte tid för samtal, bara tid för förhandlingar. De får välja: antingen gör vi det för att vi tycker om varandra eller så kommer vi att fajtas. Tillsammans eller inte, säger John van Dinther i ett tal till de som protesterar utanför kontoret.
Föreningens nästa steg är att träffas igen i slutet av månaden och lägga upp en långsiktig strategi för att fortsätta kampen för bättre villkor, om det behövs.
– Uber och Bolt bör visa hänsyn och inse att de har riktiga partners. Vi kan inte påverka vår situation när besluten fattas över våra huvuden. Vi är trötta på det. Vi har fått nog, säger John van Dinther.